| طراحی چارچوب آموزش واژگان عربی با استفاده از داستانپردازی تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی ویژه دانشآموزان دوره متوسطه اول | 
| کد مقاله : 1003-5ARCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| امیرحسین  توانگر *1، آنیتا   روزبهی2، رحیم  آقایی2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،
 صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| یکی از چالشهای اساسی در نظامهای آموزشی، ارتقای کیفیت یادگیری زبانهای دوم بهویژه زبان عربی است که بهدلیل پیچیدگی ساختاری و فاصله زبانی با زبان مادری فارسیآموزان، نیازمند روشهای نوین تدریس است. مسئله مورد مطالعه در این پژوهش، بررسی نقش و کارایی فناوریهای نوین بهویژه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی در بهبود فرایند آموزش زبان عربی است. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل تأثیر فناوریهای نو بر مهارتهای زبانی یادگیرندگان، افزایش انگیزش آنها و تسهیل درک مفاهیم دستوری و بلاغی زبان عربی است. روش پژوهش، مروری و تحلیلی بوده و با استفاده از منابع علمی معتبر داخلی و خارجی انجام شده است. یافتههای حاصل از بررسی منابع نشان میدهد که استفاده از فناوریهای تعاملی مانند نرمافزارهای آموزش زبان، سیستمهای بازخورد هوشمند، چتباتهای زبانی و ابزارهای تحلیلی متنی میتواند بهطور مؤثری کیفیت آموزش زبان عربی را افزایش دهد. در نتیجه، بهکارگیری این ابزارها بهویژه در نظام آموزشی مدارس و دانشگاهها، میتواند موجب افزایش مشارکت، تعامل، خودتنظیمی و یادگیری عمیق زبانآموزان گردد. | 
| کلیدواژه ها | 
| واژگان عربی،داستان پردازی،هوش مصنوعی،دانش آموزان متوسطه اول | 
| وضعیت: پذیرفته شده |