| واکاوی پدیدارشناسانه تاثیر مهارت های زبانی معلمان عربی بر پیشرفت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان، بر اساس تجربه زیسته یک معلم در مدارس پسرانه شهرستان سده | 
| کد مقاله : 1004-5ARCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| حسین  ارجمند * دبیر اموزش پرورش،فارس سده | 
| چکیده مقاله | 
| در نظام آموزشی ایران، زبان عربی به عنوان یکی از دروس رسمی تدریس میشود، اما اغلب با استقبال محدودی از سوی دانشآموزان مواجه است. یکی از عوامل کلیدی در شکلگیری نگرش مثبت یا منفی نسبت به این درس، مهارتهای زبانی معلم است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مهارتهای چهارگانه زبانی معلم (شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) بر علاقهمندی و یادگیری دانشآموزان در درس عربی، با تکیه بر تحلیل تجربه زیستهی نگارنده به عنوان معلم این درس در دوره متوسطه اول سال تحصیلی 1403ـ1404، در شهرستان سده استان فارس انجام شده است که از این حیث،اولین پژوهش انجام شده در منطقه مورد مطالعه است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع کیفی و پدیدارشناسی بوده و دادهها بر اساس مشاهدههای میدانی، بازخوردهای کلاسی دانشآموزان و تحلیل عملکرد زبانی آنان گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که تسلط معلم بر مهارتهای کاربردی زبان، بهویژه در مکالمه و نگارش، نقش مؤثری در افزایش علاقه، تعامل فعال در کلاس، و ارتقای درک مفهومی دانشآموزان دارد. این یافتهها بر ضرورت بازنگری در آموزش معلمان زبان عربی و تقویت مهارتهای عملی آنان برای بهبود کیفیت یادگیری تأکید میکند. | 
| کلیدواژه ها | 
| معلم ، عربی ، انگیزه ، مهارت های چهارگانه، دانش آموز | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |