| بررسی راهبرد انگیزشی انتخابی در میزان یادگیری و علاقه دانشآموزان پایه یازدهم انسانی در آموزش عربی |
| کد مقاله : 1025-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
رضا دیبائی *1، فرشته دیبائی2 1دانشجوی کارشناسی، آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه،دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس سنندج،استان کردستان، ایران 2کارشناسی ارشد،زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه زاهدان، سیستان و بلوچستان، دبیر عربی، آموزش و پرورش بوکان،آذربایجان غربی، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بهکارگیری راهبرد انگیزشی «خوانش و ترجمه داستانهای کوتاه ساده عربی پیش از شروع رسمی درس» بر میزان یادگیری و علاقهمندی دانشآموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی در درس عربی است. آموزش زبان عربی در مدارس ایران اغلب با چالش بیانگیزگی و نگرش منفی دانشآموزان روبهرو است و روشهای سنتی مبتنی بر قواعد و ترجمهگرایی، جذابیت کافی برای فراگیران ایجاد نمیکند. در این راستا، پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل دو کلاس دانشآموزان پایه یازدهم انسانی مدرسه اندیشه، متوسطه دوم شهر بوکان بود که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش، پیش از آغاز هر جلسه آموزشی به مدت ۵ دقیقه یک داستان کوتاه ساده عربی خوانده و با مشارکت دانشآموزان ترجمه میشد، در حالی که گروه کنترل تنها با روش معمول تدریس آموزش دیدند. دادهها از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه انگیزش گردآوری و با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد بهکارگیری داستانهای کوتاه بهعنوان راهبرد انگیزشی، تأثیر معناداری بر افزایش علاقه دانشآموزان به درس عربی و بهبود عملکرد تحصیلی آنان داشت. یافتههای این پژوهش بیانگر اهمیت استفاده از متون معنادار و جذاب در فرآیند آموزش زبان عربی و ضرورت بازنگری در شیوههای تدریس سنتی است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، راهبرد انگیزشی، داستان کوتاه، علاقهمندی دانشآموزان، یادگیری معنادار |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط |