تطبیق محتوای کتاب های عربی متوسطه اول با راهکارهای هوش مصنوعی:گامی نو در آموزش معنادار
کد مقاله : 1026-5ARCONF (R3)
نویسندگان
اسماء عبیداوی *1، رسول بلاوی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه شهید چمران اهواز
2استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیت‌های هوش مصنوعی در بهبود مهارت درک مطلب زبان عربی در دوره متوسطه اول انجام شد. شش درس منتخب از پایه‌های هفتم تا نهم با رویکرد کیفی و تحلیل محتوای جهت‌دار از دو منظر «ارتباط با موقعیت‌های واقعی زندگی» و «امکان طراحی تمرین‌های تعاملی» تحلیل شد. یافته‌ها پس از کدگذاری اولیه و استخراج مقوله‌های محوری نشان دادند که اگرچه محتوای کتاب‌های درسی از غنای واژگانی و ساختاری برخوردار است، اما در بازنمایی موقعیت‌های ارتباطی و تجربه‌های زیسته محدودیت دارد. فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌های زبانی و سامانه‌های پردازش گفتار می‌توانند با تولید تمرین‌های شخصی‌سازی‌شده، ارائه بازخورد فوری، و پایش مداوم یادگیری، این کمبودها را جبران کنند. در نتیجه، ادغام این فناوری‌ها با آموزش رسمی می‌تواند در ارتقای درک مطلب، افزایش انگیزه، و مشارکت فعال زبان‌آموزان مؤثر باشد. نوآوری پژوهش در آن است که برای نخستین بار در ایران، تحلیل محتوای کتاب‌های درسی عربی با کاربردهای عملی هوش مصنوعی پیوند داده شده تا امکان طراحی تمرین‌های تعاملی و ارتقای درک مطلب زبان‌آموزان فراهم شود.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی ، تحلیل محتوای زبان عربی، درک مطلب ، متوسطه اول
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی