| تاثیر هوش مصنوعی برآموزش زبان عربی :چالش ها،فرصت و افق آینده |
| کد مقاله : 1029-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
زینب بیت سیاحی * دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در دنیای به سرعت در حال پیشرفت امروز، همگرایی هوش مصنوعی (AI) و حوزههای سنتی، افقهای جدیدی را گشوده است. این مقاله به بررسی تأثیر دگرگونکننده هوش مصنوعی بر آموزش زبان عربی میپردازد؛ زبانی با پیچیدگیهای مورفولوژی و تنوع لهجهای خاص که یادگیری آن را برای غیربومیزبانان چالشبرانگیز میسازد. با رویکردی مروری و تحلیلی، این پژوهش ابتدا به بررسی اجمالی جایگاه AI در آموزش زبان میپردازد و سپس کاربردهای مشخصی از این فناوری را در ارتقای فرآیند یادگیری زبان عربی مورد کنکاش قرار میدهد. مواردی نظیر بهبود کیفیت پردازش زبان طبیعی (NLP) برای عربی (از جمله ترجمه ماشینی، تشخیص و سنتز گفتار، و تصحیح گرامر)، ایجاد پلتفرمهای یادگیری شخصیسازیشده، توسعه رباتهای گفتگو و دستیاران مجازی برای تمرین مکالمه، و بهکارگیری واقعیت افزوده و مجازی برای غوطهوری زبانی، از جمله مهمترین تأثیرات مثبت هوش مصنوعی برشمرده میشوند. با این حال، مقاله به چالشهایی مانند نیاز به دادههای باکیفیت برای زبان عربی، پیچیدگیهای ذاتی این زبان، وابستگی به زیرساختهای فناوری، و نقش مکمل هوش مصنوعی در کنار معلم انسانی نیز اشاره میکند. در نهایت، با پیشبینی تحولات آتی، از جمله ظهور مدلهای زبان بزرگ بومی عربی و ابزارهای پیشرفتهتر تولید محتوا، این مقاله بر پتانسیل عظیم هوش مصنوعی برای دموکراتیزه کردن و شخصیسازی آموزش زبان عربی تأکید کرده و مسیرهایی را برای تحقیقات و توسعه آتی در این حوزه پیشنهاد میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی (AI) ، آموزش زبان عربی، پردازش زبان طبیعی (NLP) ، یادگیری ماشینی، سیستمهای تدریس هوشمند. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |