| روشهای تدریس فعال در بخش متن کتاب درسی عربی متوسطه دوم | 
| کد مقاله : 1031-5ARCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| حمید  فلاحت حسین آباد *1، حمید  متولی نائینی2، مهدی  وطن دوست3، هادی  فلاحت حسین آباد4 1دانشجوی کارشناسی آموزش زبان عربی، پردیس آیت الله طالقانی ره ، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران 2گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3دانشجوی کارشناسی آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران 4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، یاسوج، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| کتاب درسی منبعی از اطلاعات و معلومات است که به دانش آموزان کمک میکند تا آنچه که در طول زندگی به آن نیاز دارند را کسب کنند. کتاب درسی عربی یکی از کتابهایی است که به فراگیران کمک میکند تا با زبان قرآن و گنجهای نهفته در آن آشنا شوند. معلمان به منظور آموزش کتاب درسی عربی نیازمند شیوهها و روشهای کارآمد بودهاند تا بتوانند معلومات کتاب درسی را به دانش آموزان منتقل کنند. در این پژوهش شیوههای کارآمد تدریس در بخش متن کتاب درسی عربی را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و هر یک از روشهای مورد استفاده را در بخش متن کتاب درسی شناسایی کردیم. البته مسئله اساسی در این پژوهش این است که شیوههای تدریس در بخش متن کتاب درسی عربی قابل استفاده است یا خیر. همچنین در صورت قابل استفاده بودن، در بخش متن کتاب درسی عربی با کدام شیوه تدریس هماهنگی دارد. این پژوهش به دنبال بررسی شیوههای تدریس فعال در کتاب درسی عربی بوده است. همچنین پژوهش حاضر بر اساس روش کتابخانهای صورت گرفته و از منابع معتبر علمی-تخصصی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که شیوههای تدریس فراوانی برای هر یک از بخشهای کتاب درسی عربی وجود دارد اما مناسبترین شیوه برای متن کتاب درسی عربی با توجه به بررسیهای انجام شده، روش مشارکتی یا بحث گروهی میباشد که معلم به واسطه بحث گروهی می تواند حق مطلب را به خوبی به دانش آموزان منتقل کند. | 
| کلیدواژه ها | 
| کتاب درسی عربی، شیوههای تدریس، دانش آموزان | 
| وضعیت: پذیرفته شده |