پلتفرم‌های هوشمند آموزش عربی در عصر هوش مصنوعی «گذر از چالش‌های فنی به سوی تولید محتوای پویا»
کد مقاله : 1038-5ARCONF
نویسندگان
نرگس داغله *
استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان اهواز- پردیس فاطمه زهرا (س)
چکیده مقاله
با گسترش فناوری‌های هوش مصنوعی، آموزش زبان عربی در آستانه تحولی بنیادین قرار گرفته است. این پژوهش با هدف «طراحی چارچوبی برای پلتفرم‌های هوشمند آموزش محتوای عربی»، به بررسی چالش‌های فنی پیش‌رو (همچون اعراب‌گذاری خودکار، پردازش لهجه‌ها، و کمبود داده‌های آموزشی) می‌پردازد. در این راستا، با استفاده از «روش تحقیق ترکیبی» (تحلیل کیفی منابع معتبر و آزمون عملی ابزارهای مبتنی بر NLP))، راهکارهای نوینی شامل: به‌کارگیری «مدل‌های زبانی ریزتنظیم‌شده» (Fine-tuned LLMs) برای تولید محتوای سازگار با ساختار صرفی عربی؛ طراحی «سیستم‌های تطبیقی»(Adaptive Learning) جهت شخصی‌سازی آموزش بر اساس سطح زبان‌آموز؛ توسعه «ابزارهای خودارزیابی هوشمند» برای مهارت‌های نگارش و گفتار ارائه شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که پلتفرم‌های پیشنهادی با دقت ۸۹٪ در تشخیص خطاهای اعراب‌گذاری و تولید محتوای پویا، نه تنها چالش‌های فنی را کاهش می‌دهند، بلکه «تعامل کاربر» را تا ۴۰٪ افزایش می‌دهند. در نتیجه، این مطالعه گام مؤثری در «گذر از روش‌های سنتی» به سوی اکوسیستم آموزشی پویا و هوشمند برای زبان عربی محسوب می‌شود.
کلیدواژه ها
پلتفرم‌های هوشمند آموزشی،پردازش زبان عربی، تولید محتوای پویا ، چالش‌های فنی، یادگیری تطبیقی
وضعیت: پذیرفته شده