واکاوی انتقادی رویکردهای تدریس مهارت‌های زبان عربی در دانشگاه‌های ایران
کد مقاله : 1040-5ARCONF
نویسندگان
علی سعیداوی *
هیأت علمی
چکیده مقاله
متأسفانه علیرغم اهمیّت زبان عربی برای ما ایرانیان به عنوان زبان قرآن و دین و فرهنگ و تمدن اسلامی، و نیز تدریس آن از دوره متوسطه اوّل، و تأکید بر آموزش آن در اصل 16 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تدریس و آموزش این زبان با دشواری‌ها و چالش‌های متعددی روبرو است، و فراگیران این زبان در دو سطح مدرسه و دانشگاه نتوانسته‌اند مهارت‌های زبانی مربوط بدان را به خوبی کسب نمایند. در مقاله حاضرکه رویکرد تحلیلی توصیفی دارد به دنبال نقد و بررسی روش‌های کلّی تدریس زبان‌های خارجی به ویژه زبان عربی هستیم تا ضمن تبیین نقاط ضعف و قوّت هر یک از روش‌های تدریس رایج، میزان کارآیی هر کدام را دز آموزش مهارت‌های زبان عربی بسنجیم. ماحصل پژوهش حاضر این است که نمی‌توان روش تدریس خاصّی را به عنوان کارآمدترین روش برای آموزش مهارت‌های زبان عربی طراحی نمود، بلکه تلفیق و بهره‌گیری از نقاط مثبت روش‌های مطرح شده می‌تواند الگوی مناسبی برای تدریس باشد.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، روش تدریس، مهارت‌های زبانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی