واکاوی کمبودها و نارسایی‌های برنامه درسی واحد زبان و ادبیات عرب در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1045-5ARCONF (R2)
نویسندگان
میلاد علی‌پور گراوند *
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب و دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
برنامه‌ریزی درسی به‌عنوان قلب تپنده فرآیند آموزش، نقشی بنیادین در کیفیت یادگیری و تربیت نیروهای متخصص ایفا می‌کند. رشته زبان و ادبیات عرب در دانشگاه فرهنگیان، به دلیل جایگاه ویژه زبان عربی در نظام آموزشی و فرهنگی کشور، نیازمند ساختاری علمی، به‌روز و متناسب با نیازهای واقعی معلمان آینده است. این پژوهش با هدف واکاوی کمبودها و نارسایی‌های برنامه درسی این واحد، بر پایه رویکردی کیفی و با استفاده از تحلیل اسنادی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و داده‌ها از طریق تحلیل محتوای کیفی کدگذاری و طبقه‌بندی گردید. یافته‌ها نشان داد که محتوای برنامه درسی با چالش‌هایی چون عدم تناسب با نیازهای حرفه‌ای دانشجومعلمان، کمبود توجه به مهارت‌های گفتاری و شنیداری، غلبه رویکرد سنتی و ترجمه‌محور، ضعف در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی، فقدان پیوند میان مباحث نظری و موقعیت‌های واقعی کلاس درس، و کمبود منابع کمک‌آموزشی متنوع مواجه است. علاوه بر این، عدم انعطاف‌پذیری در بازنگری سرفصل‌ها موجب عقب‌ماندگی از تحولات علمی و آموزشی شده است. نتایج پژوهش بر ضرورت بازطراحی جامع و هدفمند برنامه درسی تأکید دارد تا با رویکردهای نوین آموزش زبان و نیازهای شغلی معلمان آینده همسو شود و به ارتقای کیفیت آموزش و تربیت معلمان توانمند بیانجامد.
کلیدواژه ها
آموزش، زبان عربی، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده