| نقش کمبود متون اصیل عربی در آموزش مدارس و دانشگاه فرهنگیان |
| کد مقاله : 1047-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
محمد مهدی آقاسی * کارشناسی پیوسته آموزش زبان عربی |
| چکیده مقاله |
| کمبود متون اصیل عربی در نظام آموزشی کشور، بهویژه در مدارس و دانشگاه فرهنگیان، یکی از عوامل بنیادین کاهش کیفیت آموزش زبان عربی است. متون اصیل، بازتاب واقعی زبان و فرهنگ عربی، علاوه بر تقویت مهارتهای زبانی چهارگانه، فهم عمیقتر بافتهای معنایی، ساختارهای دستوری و ظرایف بلاغی را برای زبانآموزان فراهم میآورند. بررسیهای میدانی و اسنادی نشان میدهد محتوای مورد استفاده در اغلب کتابهای درسی و منابع آموزشی، بیش از آنکه بر متون دستاول، ادبیات زنده و متنوع عربی یا آثار نویسندگان و شاعران معاصر استوار باشد، متکی بر گزیدههایی سادهشده و بازنویسیشده است که اغلب بار فرهنگی، هنری و زبانی لازم را ندارند. این کمبود موجب فاصله گرفتن دانشآموزان و دانشجومعلمان از تجربه مستقیم زبان حقیقی میشود و فرآیند درک متون پیچیدهتر را در مراحل پیشرفته یادگیری مختل میکند. پیامدهای این نارسایی شامل ضعف در مهارت خواندن انتقادی، ناتوانی در درک ضمنی معانی و محدودیت در تولید گفتار و نوشتار خلاقانه است. نبود ارتباط زنده با متون اصیل، انگیزه یادگیری را کاهش داده و زبانآموز را از تجربه غنای فرهنگی و فکری زبان عربی محروم میسازد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی–تحلیلی، نقش و اهمیت بهرهگیری از متون اصیل را در فرایند یادگیری، نقد وضعیت موجود در مدارس و دانشگاه فرهنگیان و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود برنامههای درسی بررسی میکند. یافتهها تأکید میکنند که بازنگری منابع آموزشی، توجه به تنوع ژانری و فرهنگی و استفاده نظاممند از متون ادبی، خبری و علمی روزآمد، میتواند کیفیت یادگیری زبان عربی را به شکل معناداری ارتقا دهد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش، زبان، متون، عربی، فرهنگی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |