| بکارگیری فناوری اطلاعات وارتباطات(بررسی نقش رسانه های اجتماعی و دیگر وسایل ارتباط جمعی در آموزش زبان عربی |
| کد مقاله : 1049-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
عادل عفراوی * آموزش وپرورش |
| چکیده مقاله |
| چکیده: بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش زبان عربی، به ویژه از طریق رسانه های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی، تحول چشم گیری در روشهای یادگیری و تدریس ایجاد کرده است. این پژوهش به بررسی نقش پلتفرم ها مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب،واتساپ وتلگرام(خارجی) ایتا،روبیکا،سروش وشاد(داخلی) اپلیکیشنهای موبایلی (مانند دولینگو و Memrise)، و همچنین پادکستها و وبینارها در تسهیل فراگیری زبان عربی می پردازد.یافته ها نشان می دهند که این ابزارها با ارائه محتوای تعاملی، دسترسی به منابع متنوع، و فرصتهای گفت وگوی واقعی با گویش وران بومی، انگیزه و مشارکت زبان آموزان را افزایش می دهند. همچنین، شبکه های اجتماعی با ایجاد فضای یادگیری غیررسمی و انعطاف پذیر، به تقویت مهارت های شنیداری، گفتاری، و فرهنگی کمک شایانی می کنند. با این حال، چالش هایی مانند کیفیت محتوا، حواس پرتی کاربران، و نیاز به سواد دیجیتال نیز وجود دارد.در نتیجه، ادغام هدفمند این فناوری ها در سیستم آموزشی، همراه با نظارت مربیان، می تواند به بهینه سازی آموزش زبان عربی منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، فناوری اطلاعات ،رسانه های اجتماعی، وسایل ارتباط جمعی، یادگیری تعاملی |
| وضعیت: پذیرفته شده |