بکارگیری فناوری اطلاعات وارتباطات(بررسی نقش رسانه های اجتماعی و دیگر وسایل ارتباط جمعی در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1049-5ARCONF (R1)
نویسندگان
عادل عفراوی *
آموزش وپرورش
چکیده مقاله
چکیده:

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش زبان عربی، به ویژه از طریق رسانه های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی، تحول چشم گیری در روشهای یادگیری و تدریس ایجاد کرده است. این پژوهش به بررسی نقش پلتفرم ها مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب،واتساپ وتلگرام(خارجی) ایتا،روبیکا،سروش وشاد(داخلی) اپلیکیشنهای موبایلی (مانند دولینگو و Memrise)، و همچنین پادکستها و وبینارها در تسهیل فراگیری زبان عربی می پردازد.یافته ها نشان می دهند که این ابزارها با ارائه محتوای تعاملی، دسترسی به منابع متنوع، و فرصتهای گفت وگوی واقعی با گویش وران بومی، انگیزه و مشارکت زبان آموزان را افزایش می دهند. همچنین، شبکه های اجتماعی با ایجاد فضای یادگیری غیررسمی و انعطاف پذیر، به تقویت مهارت های شنیداری، گفتاری، و فرهنگی کمک شایانی می کنند. با این حال، چالش هایی مانند کیفیت محتوا، حواس پرتی کاربران، و نیاز به سواد دیجیتال نیز وجود دارد.در نتیجه، ادغام هدفمند این فناوری ها در سیستم آموزشی، همراه با نظارت مربیان، می تواند به بهینه سازی آموزش زبان عربی منجر شود.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، فناوری اطلاعات ،رسانه های اجتماعی، وسایل ارتباط جمعی، یادگیری تعاملی
وضعیت: پذیرفته شده