| موانع روانی و اجتماعی مؤثر در یادگیری زبان عربی (مطالعه موردى آموزشگاه متوسطه دوم دخترانه کوثر) | 
| کد مقاله : 1051-5ARCONF | 
| نویسندگان | 
| مهدی  ترک شوند * دانشگاه سید جمال الدین اسد ابادی | 
| چکیده مقاله | 
| مهمترین وسیله ارتباطی انسانها در این جهان زبان است و زیان عربی یکی از زبانهای مطرح دنیا است که در برخی کشورها از جمله کشور ایران به دلایل متعددی با استقبال مواجه میشود. در عین حال بسیاری از عربی آموزان ایرانی در فهم و کابرد این زبان دچار مشکل هستند. ضعف زبان آموزان در مهارتهای چهارگانه زبان عربی و شناسایی موانع روانی اجتماعی پژوهشگر را به یک بررسی علمی و میدانی ضمن شیوهای تحلیلی – آماری با هدف تعیین این مشکلات از دید زبان آموزان عربی ترغیب کرد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر در آموزشگاه متوسطه دوم کوثر در شهر کنگاور تشکیل میدهند که از میان آنها 40 نفر به صورت رندم انتخاب شدند و پرسشنامهای شامل 10 سوال چهار گزینهای مرتبط با مباحث روانی و اجتماعی مقیاس لیکرت ۵ درجه که یک روش پرکاربرد برای سنجش میزان موافقت یا مخالفت پاسخدهندگان با یک عبارت یا سؤال است، توزیع شد. بعد از تجزیه و تحلیل دادهها نتایج زیر به دست آمد: بزرگترین مانع روانی، فشار ناشی از نقد معلم (۳۷٫۴٪) و پس از آن اضطراب گفتاری و نبود حس پیشرفت است که راهکارهایی چون بازخورد حمایتی و کاهش اضطراب را میطلبد. در حوزه اجتماعی، بیارزش دانستن عربی توسط جامعه و کمبود حمایت خانواده (هر یک ۲۹٫۳٪) همراه با ضعف انگیزه همسالان، عوامل کلیدی بودند. راهکارهای فرهنگی، ایجاد شبکه حمایتی و فرصتهای واقعی کاربرد زبان، میتوانند این موانع را کاهش دهند. | 
| کلیدواژه ها | 
| موانع یادگیری، زبان عربى، عوامل روانی، عوامل اجتماعی | 
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |