| واکاوی راهبردهای پداگوژیک در تقویت استقلال شناختی و ارتقای یادگیری خودانگیخته در دانشآموزان در درس زبان عربی |
| کد مقاله : 1053-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
محدثه السادات حسینی *1، علی بهادری2، فاطمه مرادخانی3 1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان استان تهران 2استادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه 3دانشجوی آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف واکاوی عمیق و تحلیلی راهبردهای پداگوژیک مؤثر در تقویت استقلال شناختی و ارتقای یادگیری خودانگیخته دانشآموزان در درس عربی انجام شده است. استقلال شناختی که بهعنوان توانایی یادگیرندگان در خودنظمی شناختی، کنترل فرایندهای شناختی و تنظیم اهداف یادگیری تعریف میشود نقشی کلیدی در افزایش کارآمدی یادگیری خودانگیخته ایفا میکند و از مهمترین پیشنیازهای کسب مهارتهای بیانی و زبانی در آموزش زبان دوم به شمار میآید. باتوجهبه پیچیدگیهای ساختاری و نحوّی زبان عربی و نیز شرایط ویژه محیط یادگیری موجود در کلاسهای درس عربی، شناسایی و تحلیل راهبردهای پداگوژیکی که بتواند این استقلال را به طور ساختارمند در دانشآموزان پرورش دهد، اهمیت بالایی دارد. روش تحقیق این مطالعه، کیفی و بر پایه یک طراحی هرمنوتیک و تحلیل تماتیک است. یافتههای پژوهش تأکید میکند که راهبردهای پداگوژیک مؤثر در تقویت استقلال شناختی دانشآموزان عربی، چندبعدی و در سطوح مختلف شناختی، رفتاری و هیجانی عمل میکنند. از جمله این راهبردها میتوان به آموزش مستقیم مهارتهای فراشناختی شامل برنامهریزی یادگیری، خود نظارتی و خود بازاندیشی اشاره کرد که زمینهساز تنظیم و بازتنظیم فرایندهای یادگیری در مواجهه با مواد درسی دشوار است. |
| کلیدواژه ها |
| استقلال شناختی، یادگیری خودانگیخته، فراشناخت، خودتنظیمی یادگیری، راهبردهای پداگوژیک، آموزش زبان عربی، یادگیری فعال |
| وضعیت: پذیرفته شده |