| بررسی چالشها و راهکارهای اثرگذاری واحد درسی کارنمای معلمی (پروژه) به عنوان ابزاری برای تربیت حرفهای معلمان در دانشگاه فرهنگیان |
| کد مقاله : 1054-5ARCONF (R2) |
| نویسندگان |
|
محمودرضا توکلی محمدی * عضو هیات علمی گروه آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| کارنمای معلمی بهعنوان یکی از اجزای کلیدی برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، نقشی محوری در تربیت دانشجومعلمان ایفا میکند. این ابزار، که بهصورت یک پوشه کاری طراحی شده، مجموعهای از مستندات، گزارشها، بازتابها و فعالیتهای حرفهای دانشجومعلم را دربرمیگیرد که اگر به درستی انجام شود نشاندهنده رشد شایستگیهای آموزشی، حرفهای و فرهنگی وی در مسیر تبدیل شدن به یک معلم حرفهای است ولی عدم اجرای صحیح آن، این درس را در حد یک واحد درسی کماهمیت یا حتی بیاهمیت که فقط برای دانشآموختگی باید گذرانده شود پایین میآورد. بر خلاف تصور رایج، نگارش کارنما باید همزمان با ورود دانشجومعلم به کارورزی۱ مد نظر قرار گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر بر آن است تا با ماهیت کیفی و هدف کاربردی وروش پیمایشی با تکیه برمنابع موجود و آییننامههای دانشگاه فرهنگیان و تجربهی نویسنده در تدریس چندین سالهی واحد کارنمای معلمی، به بررسی دقیق مفهوم کارنمای معلمی، اجزای تشکیلدهنده آن، اهداف و اهمیت آن در فرآیند تربیت معلم، چالشهای فراروی این واحد درسی و ارائهی راهکارهایی برای بهبود کیفیت اجرای کارنما بپردازد. نتایج به دست آمده نشاندهندهی این واقعیت است که اگر به واحد کارنمای معلمی بهعنوان بخشی از نظام آموزشی تربیت معلم در ایران و ابزاری جهت پرورش معلم حرفهای نگریسته شده و روند نگارش آن همزمان با کارورزی۱ به دانشجومعلم آموخته شود، میتوان به عنوان پلی میان تجربههای کارورزی دانشجو معلم و مسیر شغلی او جهت تبدیل شدن به معلم حرفهای عمل نماید و در غیر این صورت، ارزش کاربردی و عملکردی خود را از دست خواهد داد. |
| کلیدواژه ها |
| دانشگاه فرهنگیان، پژوهش روایتی، کارنمای معلمی، کارورزی، معلم حرفهای. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |