پایلوت دانشگاهی آموزش عربی تخصصی در مقایسه با عربی عمومی و اثر آن در فهم نهایه الحکمة
کد مقاله : 1056-5ARCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه فرضعلی *
گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
بخش مهمی از میراث فلسفه اسلامی به عربی نوشته شده است و در سرفصل دروس رشته آموزش الهیات درس کلیات فلسفه اسلامی با تکیه بر کتاب نهایه الحکمه علامه طباطبایی تدریس می شود. با این حال آموزش عربی عمومی به تنهایی برای فهم دقیق متن های فلسفی بسنده نیست. این پژوهش با هدف سنجش تاثیر آموزش عربی بر فهم اصطلاحات و ساخت های استدلالی در متون فلسفی طراحی شده است و بررسی می کند که آموزش عربی تخصصی متناسب با فلسفه اسلامی تا چه میزان نسبت به عربی عمومی برتری دارد. طرح میدانی و دانشگاهی است و بر نمونه ای از دانشجویان فلسفه و الهیات اجرا می شود. متن های سنجش از الاسفار ملاصدرا و نهایه الحکمه علامه طباطبایی انتخاب می شود. عملکرد دانشجویان در سه شاخص سنجیده می شود: تشخیص و فهم اصطلاحات وجودشناختی کلیدی، جمله خوانی دشوار و پیگیری زنجیره استدلال، و دریافت مقصود پاراگراف و پرهیز از لغزش های رایج در تفسیرداده ها به صورت درصد و میانگین گزارش می شود و با مصاحبه های کوتاه درباره نوع خطاها تکمیل می گردد. انتظار می رود هر دو نوع آموزش سودمند باشد اما دوره تخصصی برتری معنادار در تشخیص اصطلاحات هسته و در بازسازی استدلال نشان دهد. دستاورد عملی پژوهش تدوین فهرست واژگان هسته و طراحی واحدهای کوتاه عربی تخصصی برای فلسفه اسلامی و پشتیبانی از سرفصلهای مصوب درسی است تا دانشجو بتواند متن اصلی را بی نیاز از ترجمه بخواند.
کلیدواژه ها
عربی تخصصی، عربی دانشگاهی، فلسفه اسلامی، اصطلاح شناسی، درک متن، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده