| چالش ها و راهکارهای مکالمه محور سازی عربی پایه هشتم دبیرستان |
| کد مقاله : 1059-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
حمید متولی زاده نائینی *1، محمد عرفان زمانی خوراسگانی2 1استادیار آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش زبان عربی، پردیس آیت الله طالقانی(ره)، دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران |
| چکیده مقاله |
| زبان عربی به عنوان زبان قرآن و یکی از زبانهای مهم فرهنگی و دینی در نظام آموزشی کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است، با این حال آموزش زبان عربی در مدارس، به ویژه در پایه هشتم، با چالشهای فراوانی روبهرو است که از جمله مهمترین آنها ضعف در مهارتهای مکالمه و ارتباطی دانشآموزان است. این مقاله به تحلیل عمیق مشکلات موجود در آموزش مکالمه عربی در پایه هشتم میپردازد و عواملی همچون روشهای تدریس سنتی که تمرکز زیادی بر قواعد دستوری و ترجمه دارند و کمتر به مهارتهای کاربردی توجه میکنند، محدودیتهای زمانی و برنامه درسی شلوغ که مانع اختصاص وقت کافی برای تمرین مهارتهای شنیداری و گفتاری میشود، و همچنین بیعلاقگی دانشآموزان که ناشی از فقدان انگیزه و عدم شناخت اهمیت زبان عربی در زندگی روزمره و آینده شغلی آنان است را بررسی میکند. افزون بر این، مقاله به نقش معلم به عنوان عامل کلیدی در فرآیند یادگیری و ضرورت ارتقای مهارتهای تخصصی و بهرهگیری از روشهای نوین آموزش زبان مانند آموزش گفتگو محور و فناوریهای آموزشی اشاره دارد. بازنگری در اسناد بالادستی و برنامههای درسی نیز به عنوان راهکاری مهم برای بهبود کیفیت آموزش زبان عربی مطرح میشود تا علاوه بر حفظ اهمیت فرهنگی و دینی، تمرکز بیشتری بر مهارتهای زبانی و کاربردی صورت گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، چالشهای آموزشی، مهارت مکالمه، روشهای نوین تدریس، دبیرستان |
| وضعیت: پذیرفته شده |