| تاثیر شیوه های نوین تدریس بر آموزش زبان عربی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان کرخه |
| کد مقاله : 1060-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه طرفی * پیش دبستانی شهرستان کرخه |
| چکیده مقاله |
| در دهههای اخیر، نظام آموزشی ایران شاهد تحولات چشمگیری در زمینه روشهای تدریس بوده است. بهویژه در آموزش زبان عربی، بهرهگیری از شیوههای نوین تدریس نقش مهمی در بهبود انگیزش، درک مطلب و توانایی زبانی دانشآموزان ایفا میکند. این پژوهش به بررسی تأثیر این شیوهها بر آموزش زبان عربی در میان دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان کرخه میپردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بهکارگیری شیوههای نوین تدریس بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش یادگیری زبان عربی دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان کرخه انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون همراه با گروه کنترل است. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل بر روی ۶۰ دانشآموز (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) اجرا گردید؛ گروه آزمایش محتوای درس عربی را با روشهای نوین شامل یادگیری فعال، مشارکتی، بازیمحور و فناوریپایه فراگرفت و گروه کنترل از روش سنتی استفاده کرد. ابزار گردآوری دادهها شامل آزمون پیشرفت تحصیلی طراحیشده و پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی والرَند بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی (انگیزش درونی و بیرونی) در گروه آزمایش بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (p < 0.001) و میزان بیانگیزگی کاهش یافت. نوآوری این پژوهش در ترکیب چهار رویکرد نوین تدریس و بومیسازی آنها بر اساس شرایط فرهنگی و آموزشی منطقه کرخه است که پیشتر در مطالعات مشابه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. |
| کلیدواژه ها |
| شیوههای نوین تدریس، آموزش زبان عربی، یادگیری تعاملی، متوسطه اول، کرخه. |
| وضعیت: پذیرفته شده |