| طرّاحی و اجرای الگوی تدریس یازدهمرحلهای درس « اَلمواعِظُ العَدَدِیّة مِن رَسولِ اللّهِ صَلَّی اللّه علیه و آله » عربی دهم ریاضی – تجربی با تأکید بر راهبردهای روانشناختی |
| کد مقاله : 1070-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
مسعود رستنده * دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان |
| چکیده مقاله |
| آموزش مؤثّر، جایی آغاز میشود که دانش به بینش و روش به تربیت گره بخورد. هیچ زبانی همچون زبان عربی، پیوندی ژرف میان دانش، ایمان و هویت دینی برقرار نمیسازد؛ و تدریس آن نیازمند الگویی هوشمندانه و روانشناختی است. آموزش زبان عربی، هنر هدایت ذهن، قلب و انگیزهی دانشآموزان در مسیر فهم عمیق متون است. آموزش عربی در مدارس ایران با چالشهایی مانند بیانگیزگی، دشواری قواعد و کمبود روشهای تعاملی و روانشناختی روبهرو است. پژوهش حاضر با هدف طرّاحی و اجرای الگوی تدریس یازدهمرحلهای درس «اَلمواعِظُ العَدَدِیّة مِن رَسولِ اللّهِ صَلَّی اللّه علیه و آله » عربی دهم رشتهی ریاضی – تجربی، با تأکید بر راهبردهای روانشناختی انجام شد. روش پژوهش ترکیبی از تحلیلی ـ توصیفی، کتابخانهای و تجربی است. این الگو شامل مراحل ورود به کلاس، احوالپرسی، بررسی شرایط کلاس و دانشآموزان، نوشتن «بسم اللّه»، حضور و غیاب با تکریم، ترسیم نقشهی یادگیری، تدریس در سه قالب علمی، عینی و حقیقی (کاربردی)، استراحت، توضیح فعّالیّتهای کتاب و ثبت گزارش کلاس است. هر مرحله با آیهای مرتبط طرّاحی شد تا بار معنوی و تربیتی نیز حفظ شود. یافتهها نشان داد اجرای این الگو موجب افزایش مشارکت، انگیزه، تمرکز و اعتماد به نفس دانشآموزان، ارتقای درک مفهومی و مهارتهای زبانی و کاهش اضطراب یادگیری شد. بنابراین، تدریس با تأکید بر راهبردهای روانشناختی ، الگویی مؤثّر و قابل تعمیم برای آموزش عربی ارائه میدهد که میتواند بهبود کیفیّت یادگیری در سایر دروس و پایهها را نیز فراهم کند. |
| کلیدواژه ها |
| راهبردهای روانشناختی، تدریس مرحلهای، اَلمَواعِظُ العَدَدِیّة ، آموزش عربی |
| وضعیت: پذیرفته شده |