| کاربردهای «واقعیت افزوده» و «واقعیت مجازی» در بهبود مهارتهای زبانی دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی |
| کد مقاله : 1071-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
اعظم محمودی *1، فاطمه علی پور2 1گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| در سالهای اخیر، تحول چشمگیری در روشهای آموزش زبانهای خارجی، از جمله آموزش زبان عربی به غیرعربزبانها، مشاهده شده است. یادگیری مبتنی بر فناوری یکی از عوامل تعیینکننده در ارتقا، اثربخشی و موفقیت این فرآیند بهشمار میآید. یکی از جذابترین نوآوریهایی که کاربرد زیادی در آموزش دارد فناوری واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) است. این فناوریها مدلهای آموزشی- یادگیری جدیدی هستند که به دلیل برخورداری از ظرفیت فراوان در ایجاد تحول در آموزش زبان میتوانند مورد توجه نهادهای آموزشی قرار گیرند. آموزش زبان عربی در دانشگاه فرهنگیان، به ویژه در دروس عملی با چالشهای متعددی مانند محدودیتهای زمانی، مکانی و منابع آموزشی روبرو است. این پژوهش با هدف تبیین قابلیت استفاده از این فناوریها در بهبود مهارتهای زبانی دانشجویان رشته آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته، و با رویکردی کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی، به بررسی و تحلیل نظاممند مطالعات و گزارشهای پژوهشی منتشرشده در حوزهٔ کاربرد فناوریهای AR و VR در آموزش زبانهای خارجی، بهویژه زبان عربی پرداخته است. یافتهها حاکی از آن است که این فناوریها با ایجاد محیطهای شبیهسازیشده، ارائه تجارب تعاملی، و فراهمکردن امکان تمرین در فضاهای مجازی، پتانسیل قابل توجهی در بهبود تمامی مهارتهای زبانی دارند. همچنین، استفاده از این فناوریها میتواند به کاهش اضطراب و افزایش انگیزه و مشارکت فعال دانشجویان در جریان یادگیری کمک کند. |
| کلیدواژه ها |
| واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان |
| وضعیت: پذیرفته شده |