بازخوانی انتقادی تاریخ، فلسفه و علم در آموزش زبان عربی (گسست در فهم، زبان و تعلیم)
کد مقاله : 1078-5ARCONF (R1)
نویسندگان
عزیزاله احمدی *
دبیرآموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش کوششی است برای بازخوانی انتقادی و فلسفی تاریخ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش زبان عربی در ایران، با تأکید بر گسست‌ها و تناقض‌های بنیادین موجود در بسترهای آموزشی. هدف اصلی، آشکارسازی ساختارهای پنهان معرفتی و روش‌شناختی است که فرایند تعلیم زبان عربی را به عنوان پدیده‌ای پیچیده و چندلایه شکل می‌دهد و هم‌زمان امکان‌های رهایی‌بخش و انتقادی آموزش را می‌کاود. روش پژوهش، بر پایه رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی همراه با هرمنوتیک فلسفی است که از تبارشناسی مفهومی بهره می‌برد تا سیر تاریخی و فلسفی مفاهیم «علم»، «فلسفه» و «تاریخ آموزش» را در آموزش زبان عربی واکاوی نماید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که آموزش زبان عربی در ایران دچار انجماد فلسفی، گسست میان حوزه‌های علمی و فرهنگی و محرومیت زبان‌آموز از تجربه زیباشناسانه و سوژگی انتقادی است. نتیجه‌گیری پژوهش تأکید بر ضرورت بازنگری بنیادین در فلسفه آموزش زبان عربی دارد تا این آموزش از سطح حفظ قواعد صرف فراتر رفته و به فرایندی خلاقانه، انسانی و متکثر تبدیل شود.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آموزش زبان عربی، فلسفه تعلیم و تربیت، تاریخ آموزش، ماهیت علم، تحلیل گفتمان انتقادی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر