| نقش تحلیل های چندگانه در مسائل نحوی و تأثیر آن بر فرایند آموزش و یادگیری |
| کد مقاله : 1079-5ARCONF (R2) |
| نویسندگان |
|
نسرین باقرزاده فسقندیس *1، صادق هاشمی امجد2 1استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان- تهران- ایران 2مدرس مدعو دانشگاه های اهواز |
| چکیده مقاله |
| در زبان عربی،گاهی یک جمله را میتوان به بیش از یک روش تجزیه و تحلیل کرد. مجاز بودن چند حالت اعرابی برای یک کلمه نحوی باعث سردرگرمی فراگیران علم نحو می شود. این ابهام بهویژه برای زبانآموزان و مترجمان چالشبرانگیز است و باعث سردرگمی و کاهش درک مطلب شود. این پژوهش به این مسئله میپردازد که چگونه این نوع ابهامات دستوری، فرآیند یادگیری و درک زبان را تحت تأثیر قرار میدهند. از آنجا که علم نحو یکی از پایه های اساسی علمی تلقی می گردد، ضرورت انجام پژوهش های کاربردی در زمینه آسان سازی و رفع ابهام و پیچیدگی از پیکره این علم بیش از پیش احساس می گردد. بنابراین، این پژوهش میتواند مبنایی برای بهبود روشهای تدریس دستور زبان عربی و طراحی محتوای آموزشی کارآمدتر باشد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم ابهامات ناشی از تفاسیر چندگانه نحوی بر کیفیت و سرعت یادگیری زبانآموزان است.نتایج این پژوهش بر شیوه توصیفی تحلیلی استوار است حاکی از آن است که عوامل متعددی در تعدد تحلیل های نحوی نقش دارند که ازجمله آنها می توان به، ورود مباحث فلسفی همچون قیاس و استدلال در نحو، خروج از قاعده، طبیعت زبان، معنی، اجتهاد و... اشاره نمود. افزون بر این، وجود ابهام نحوی بهطور قابل توجهی زمان درک مطلب را افزایش و دقت یادگیری را کاهش میدهد. از این رو، ارائه آموزش هدفمند در مقابله با این ساختارهای مبهم و آشنا کردن زبانآموزان با امکان وجود چندین تحلیل، میتواند به کاهش چالشها و تقویت مهارت درک آنان کمک کند. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل نحوی، اسباب تعدد، مسائل نحوی، ابهام،آموزش، یادگیری. |
| وضعیت: پذیرفته شده |