| بررسی تأثیر فرهنگ و تمدن عربی بر یادگیری زبان عربی در کتابهای دوره متوسطه دوم انسانی با تاکید بر نظر دبیران |
| کد مقاله : 1084-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
فاطمه اکبری زاده *1، فاطمه مزینانی2 1دانشگاه الزهرا دانشکده ادبیات گروه زبان و ادبیات عربی 2دانشگاه الزهرا دانشکده ادبیات گروه زبان وادبیات عربی |
| چکیده مقاله |
| یادگیری زبان دوم در دنیای امروز ضروری است و استفاده از محتوای اصیل که هویت، فرهنگ و آداب و رسوم زبان مقصد را منعکس کند، اهمیت ویژهای دارد. با این حال، کتابهای عربی متوسطه دوم انسانی، به عنوان محتوای اصلی آموزشی، صرفاً مطابق سیاستهای درسی کشور طراحی شده و از ابعاد گوناگون فرهنگ عربی بهره نبردهاند. بر اساس نظریهی چنگ (2000)، مؤلفان تنها عناصری را انتخاب میکنند که هویت ایرانی-اسلامی را تقویت کند؛ در حالی که فرهنگ عربی جزء جداییناپذیر از این زبان است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در کتابها، ابعاد ملی (با فراوانی ۲۹ در پایه یازدهم)، بُعد فرهنگی ایرانی-اسلامی (با فراوانی 18 در پایه یازدهم) و بُعد مذهبی-اسلامی (با فراوانی 15 در پایه یازدهم) غالب هستند، در حالی که نمادهای ملی در پایه دوازدهم با فراوانی ۰ غایب بوده و ابعاد سیاسی و خردهفرهنگها نیز کمرنگ هستند. مصاحبه با معلمان در نرمافزار Maxqda تأیید کرد که کتابها بیشتر به منابع دینی تبدیل شدهاند و مؤلفههای فرهنگ عربی بسیار محدود هستند. بنابراین، لازم است مؤلفان در کنار تقویت هویت ایرانی-اسلامی، دانشآموزان را با فرهنگ بومی و ارزشهای عربی نیز آشنا کنند تا یادگیری زبان به صورت کامل تحقق یابد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش، بومیسازی، بافت فرهنگی، جهانیشدن، هویت. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |