نقش داستان دیجیتال عربی در یادگیری مشارکتی: رویکردی گروهی و پروژه محور در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1087-5ARCONF (R1)
نویسندگان
صدیقه حسینی *
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس آذربایجان غربی
چکیده مقاله
داستان دیجیتال در سایۀ پیشرفت فناوری دیجیتال به کمک روایت، تصاویر، صدا، موسیقی و گرافیک جذاب خود یکی از ابزارهای آموزش نوین زبان در عرصۀ دانش محتوایی-پداگوژیکی و فناورانه است که با ایجاد محیطی تعاملی منجر به یادگیری مشارکتی و شبکه سازی اجتماعی می‌گردد. تدریس زبان عربی در محیط دانشگاهی با روش‌های سنتی جوی یکنواخت و خسته کننده در کلاس درس به وجود می‌آورد و دانشجو به دلیل انفعال در کلاس با جنبه‌های کاربردی و تجربی زبان عربی آشنا نمی‌شود و همین امر ضعف در مهارت‌های زبانی را سبب می‌گردد. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی مفهوم داستان دیجیتال و یادگیری مشارکتی و انواع آن را توصیف می‌نماید که شامل مطالعۀ گروهی و مطالعۀ مبتنی بر پروژه است و با تحلیل روابط بین این مفاهیم به تأثیر آن در فرایند یادگیری زبان عربی و مهارت‌های چهارگانه (خوانداری، شنیداری، گفتاری و نوشتاری) می‌پردازد. بر اساس بررسی انجام شده استفاده از داستان دیجیتال در امر تدریس باعث یادگیری معنادار، افزایش انگیزۀ دانشجویان، تعامل آن‌ها از طریق یادگیری مشارکتی و یادگیری عمیق زبان عربی می‌گردد.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، داستان دیجیتال، یادگیری مشارکتی،مطالعۀ گروهی، یادگیری مبتنی بر پروژه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر