| بهبود تفکر خلاق دانش آموزان در یادگیری زبان عربی از طریق مدل آموزشی مبتنی بر پروژه |
| کد مقاله : 1088-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
فاروق نعمتی *1، رضا دره بیدی2 1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور 2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی |
| چکیده مقاله |
| شرایط حال حاضر آموزش در کشور ما نشان داده است که شیوه های سنتی دیگر محرک تفکر خلاق دانش آموزان نیست. آموزش مبتنی بر پروژه یکی از مدل های آموزشی نوین به منظور بهبود تفکر خلاق دانش آموزان در نظر گرفته شده است . باتوجه به اهمیت تفکر خلاق در توفیق تحصیلی و حل چالش های درسی و غیر درسی دانش آموزان و دشواری آموزش زبان عربی به عنوان یک زبان خارجی ، ضرورت دارد تا شیوه های نوین مانند آموزش مبتنی بر پروژه بر بهبود تفکر خلاق این دانش آموزان ارزیابی شود . هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدل آموزشی مبتنی بر پروژه بر بهبود تفکر خلاق دانش آموزان در یادگیری زبان عربی است . روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی است . در این پژوهش دو گروه نمونه 15 نفری شامل گروه آزمایشی و گروه شاهد داریم . یافته های پژوهش نشان داد پس از اعمال روش تدریس مبتنی بر پروژه ، میانگین گروه آزمایشی افزایش چشمگیری داشته است و پس از تعدیل نمرات پیش آزمون تفکر خلاق دانش آموزان ، مشخص شد بین اثر دو گروه دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، سبکهای تدریس، تفکر خلاق، مدل آموزش مبتنی بر پروژه. |
| وضعیت: پذیرفته شده |