| خوانشِ فرمالیستی پیرنگ (plot) در داستانهایِ کوتاه غسان کنفانی | 
| کد مقاله : 1095-5ARCONF | 
| نویسندگان | 
| محمدصادق  ضرونی *1، خیریه  عچرش2 1استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان شیراز 2دانشیار گروه عربی دانشگاه شهید چمران اهواز | 
| چکیده مقاله | 
| از نظر فرمالیستها نقد باید در پیِ آن باشد که با محوریتِ اثر ادبی، ساختار کنونی متن و تمهیدات مؤلف را جهت چشاندن طعم واقعی اثر به خواننده بررسی کند. در این راستا، آنها در زمینهی داستاننویسی با ارائهی تعریفی جدید از پیرنگ بر تمهیدات و صناعات آﺷﻨﺎ-زدایندهای تأکید میکنند که به مؤلف فرصت میدهد با هنرنمایی خود، پدیدارهای معهود و عادتزده را جانی دوباره بخشیده و ﻣﻮﺿﻮع و ﻣﺤﺘﻮای متن را ﭼﻨﺎن جلوه دﻫﺪ که منظرهای دلنشین برای مخاطب بیافریند و موجبات اهتمام و لذت ادبی وی را فراهم آوَرَد. این مقاله ضمن بررسی دیدگاه فرمالیستها دربارهی داستان و بیان وجه تمایز پیرنگ فرمالیستی با پیرنگ مورد نظر سایر روایتشناسان، به بررسی ترفندهای پیرنگسازی هنری در داستان-های کوتاه غسان کنفانی پرداخته و در تلاش است که با نگاهی علمی و تحلیلی میزان خلاقیت و نوآوریهای آشنازدایندهی وی را در جهت جذب مخاطب تبیین نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که وی با بهرهگیری از تصویرسازیهای نو و آشنازداینده، هماهنگی دقیق بین محتوا و چهارچوب هنری داستان، دَرهم آمیختن رمزآلود شخصیتهای انسانی و حیوانی، تصرف در محور همنشینی کلمات، درهم ریختن زمان خطی روایت، و... که از ویژگیهای نویسندهی شکلگرا و مطمحنظر فرمالیستها در عرصهی داستاننویسی است؛توانسته است که شکل معمول و مرسوم روایت را برهم زده و ضمن تزریق عواطف و احساسات خود به خواننده؛ زمینهی التذاذ هنری وی را فراهم نماید. | 
| کلیدواژه ها | 
| نقد ادبی، فرمالیسم، آشناییزدایی، داستان، پیرنگ، غسان کنفانی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |