خوانشِ فرمالیستی پی‌رنگ (plot) در داستان‌هایِ کوتاه غسان کنفانی
کد مقاله : 1095-5ARCONF
نویسندگان
محمدصادق ضرونی *1، خیریه عچرش2
1استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان شیراز
2دانشیار گروه عربی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده مقاله
از نظر فرمالیست‌ها نقد باید در پیِ آن باشد که با محوریتِ اثر ادبی، ساختار کنونی متن و تمهیدات مؤلف را جهت چشاندن طعم واقعی اثر به خواننده بررسی کند. در این راستا، آن‌ها در زمینه‌ی داستان‌نویسی با ارائه‌ی تعریفی جدید از پی‌رنگ بر تمهیدات و صناعات آﺷﻨﺎ-زداینده‌ای تأکید می‌کنند که به مؤلف فرصت می‌دهد با هنرنمایی خود، پدیدارهای معهود و عادت‌زده را جانی دوباره بخشیده و ﻣﻮﺿﻮع و ﻣﺤﺘﻮای متن را ﭼﻨﺎن جلوه دﻫﺪ که منظره‌ای دلنشین برای مخاطب بیافریند و موجبات اهتمام و لذت ادبی وی را فراهم آوَرَد. این مقاله ضمن بررسی دیدگاه فرمالیست‌ها درباره‌ی داستان و بیان وجه تمایز پی‌رنگ فرمالیستی با پی‌رنگ مورد نظر سایر روایت‌شناسان، به بررسی ترفندهای پی‌رنگ‌سازی هنری در داستان-های کوتاه غسان کنفانی پرداخته و در تلاش است که با نگاهی علمی و تحلیلی میزان خلاقیت و نوآوری‌های آشنازداینده‌ی وی را در جهت جذب مخاطب تبیین نماید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که وی با بهره‌گیری از تصویرسازی‌های نو و آشنازداینده، هماهنگی دقیق بین محتوا و چهارچوب هنری داستان، دَرهم آمیختن رمزآلود شخصیت‌های انسانی و حیوانی، تصرف در محور هم‌نشینی کلمات، درهم ریختن زمان خطی روایت، و... که از ویژگی‌های نویسنده‌ی شکل‌گرا و مطمح‌نظر فرمالیست‌ها در عرصه‌ی داستان‌نویسی است؛توانسته است که شکل معمول و مرسوم روایت را بر‌هم زده و ضمن تزریق عواطف و احساسات خود به خواننده؛ زمینه‌ی التذاذ هنری وی را فراهم نماید.
کلیدواژه ها
نقد ‌ادبی، فرمالیسم، آشنایی‌زدایی، داستان، پی‌رنگ، غسان کنفانی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر