| ارزیابی کتاب درسی عربی پایه دهم ریاضی_تجربی بر اساس معیارهای سنجش کیفیت کتابهای درسی |
| کد مقاله : 1101-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
ساجد زارع *1، محمد علی محمدنیا2 1استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد 2گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد |
| چکیده مقاله |
| کتابهای درسی یکی از اساسیترین ابزارهای آموزش در هر نظام آموزشی به شمار میرود، لذا تالیف و تدوین این کتابها بر اساس الگوهای صحیح آموزشی بسیار حائز اهمیت میباشد. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات در جهت بالا بردن کیفیت کتابهای درسی، بررسی و تحلیل محتوای آن است. بدین جهت پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل محتوای کتاب عربی پایه دهم رشته ریاضی-تجربی بر اساس پرسشنامهای که بر پایه معیارهای تحلیل محتوای کتابهای درسی طراحی شده است، میپردازد. نوع پژوهش توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری آن دبیران عربی مقطع متوسطه شهرستان یزد هستند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محققساخته است که بر اساس نه معیار از معیارهای تحلیل محتوای کتابهای درسی تنظیم شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بر اساس دادههای آماری مستخرج از جامعه آماری پژوهش، کتاب عربی پایه دهم رشته ریاضی-تجربی در معیارهای چیدمان و شکل ظاهری، محتوا، اهداف آموزشی، بررسی الگوی زبانی، بررسی مهارتها در کتاب، فعالیتها و تمارین و همچنین نیازهای مدرس کمتر از حد متوسط، در معیار کیفیت ساختارها و واژگان در کتاب در حد متوسط و در معیار ارزشهای فرهنگی نمود یافته در کتاب در حد بالاتر از متوسط ارزیابی شده است. همچنین نتایج نشان میدهد که استفاده از مواد آموزشی بهتر و همچنین وجود فعالیتهای مکمل در کنار مواد آموزشی میتواند به آموزش هرچه بهتر و مفیدتر این کتاب کمک نماید. با بررسی دادهها مشخص گردید که تفاوت چندانی میان دیدگاه دبیران خانم و آقا وجود نداشته و نظرات دبیران با سابقه تدریس کم، فاصله چندانی با دبیران با سابقه تدریس زیاد ندارد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، کتاب درسی، ارزیابی شکلی و محتوایی، عربی دهم ریاضی-تجربی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |