| سادهسازی قواعد در کتابهای نونگاشت عربی متوسطه یک واقعیت یا یک برداشت سادهانگارانه از مفهوم سادهسازی |
| کد مقاله : 1104-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
مجید محمدی بایزیدی * عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گروه عربی |
| چکیده مقاله |
| قواعد زبان عربی و شیوههای یاددهی آن، به علت پیچیدگیها و دشواریهایش، از دیرباز تا کنون یکی از اصلیترین چالشها، فراروی فراگیران عربزبان و غیرعرب زبان بوده و هست. از همین روی دستورنویسان و مؤلفان کتابهای آموزشی، از همان سدههای نخستین تا کنون، سعی در سادهسازی آن داشتهاند. مؤلفان کتابهای نونگاشت عربی در مدارس ایران با هدف سادهسازی قواعد، تغییرات بسیاری در بخش قواعد ایجاد کردهاند، بطوری که این تغییرات محسوس و قابل تأمل، اصلیترین وجوه تفاوت این کتابها با کتابهای دوره گذشته میباشد. این مقاله قصد دارد با روش توصیفی – تحلیلی مبتنی بر مقایسه بین کتابهای نونگاشت و کتابهای دوره گذشته، به بررسی جلوههای سادهسازی قواعد در این کتابها بپردازد. نتایج نشان میدهد که مؤلفان کتابهای نونگاشت، با وجود تلاشهای درخور تحسینشان، با یک برداشت سادهانگارانه از مفهوم سادهسازی به سطوح اولیه سادهسازی یعنی حذف، خلاصهسازی و فشردهنویسی بسنده کردهاند و در زمینه شیوه ارائه قواعد در قالب جدید با هدف سادهسازی واقعی، موفقیت چندانی بدست نیاوردهاند. |
| کلیدواژه ها |
| سادهسازی، قواعد زبان عربی، کتابهای نونگاشت زبان عربی دوره متوسطه |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |