تحلیل محتوای کتاب درسی‌عربی،زبان قرآن (1) پایه دهم بر اساس مؤلفه‌های ظاهری
کد مقاله : 1106-5ARCONF (R1)
نویسندگان
حمید فلاحت حسین آباد *1، حمید متولی زاده نائینی2، مهدی وطن دوست3
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3مدرک کارشناسی آموزش زبان عربی، پردیس آیت الله طالقانی(ره)، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران
چکیده مقاله
کتاب درسی یکی از مهم‌ترین منابع رشد و پیشرفت در فرایند آموزش و یادگیری است. در این میان کتاب زبان عربی که زبان قرآن است از تأثیرات بسیاری در تربیت نیروی متفکر و کارآمد برخوردار است. بنابراین تدوین کتابی جامع و هماهنگ با معیار‌های اساسی و نیاز فراگیران امری مهم وضروری تلقی می‌شود. در این پژوهش، شکل ظاهری کتاب درسی را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و حیطه‌های ظاهری کتاب درسی را مورد توجه قرار گرفت. البته مسئله اساسی در این پژوهش حاکی بر این است که شکل ظاهری کتاب درسی تا چه اندازه توانسته است با ساختار متن کتاب و سن فراگیران هماهنگ باشد. این پژوهش در پی بررسی شکل ظاهری کتاب درسی بوده و جنبه‌های ملموس آن را مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش به روش کتابخانه‌ای و توصیفی در پی نقد و بررسی کتاب درسی عربی پایه دهم صورت گرفته و از منابع معتبر علمی-تخصصی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که شکل ظاهری کتاب درسی بر اساس معیار‌های ظاهری استفاده شده در آن برای دانش آموزان پایه دهم مناسب است و همچنین استفاده از تصاویر با ساختار متن و سن فراگیران هماهنگی کافی دارد البته در بعضی مولفه‌ها مانند نوع جلد، صحافی و جنس کاغذ کتاب درسی نیاز به بازنگری در کتاب درسی وجود دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب درسی عربی ،مؤلفه های ظاهری
وضعیت: پذیرفته شده