| الگوی آموزش هوشمند ضمایر و افعال ماضی عربی پایه هفتم با رویکرد هوش مصنوعی |
| کد مقاله : 1112-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
الهام بهی * دانشجو معلم |
| چکیده مقاله |
| تحولات پرشتاب فناوری و ظهور هوش مصنوعی، آموزش زبان عربی را با چشماندازهای تازهای از خلاقیت و یادگیری هوشمند مواجه کرده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگویی آموزشی هوشمند برای تدریس ضمایر و افعال ماضی در عربی پایه هفتم انجام شده است. مسئلهی اصلی پژوهش آن است که چگونه میتوان از هوش مصنوعی بهعنوان یک شریک آموزشی و نه صرفاً ابزار فناورانه، در جهت تقویت یادگیری فعال، مشارکتی و خلاقانه استفاده کرد. روش تحقیق از نوع کیفی–تحلیلی و مبتنی بر طراحی آموزشی (Educational Design Research) است. دادهها از طریق مرور نظاممند منابع علمی، تحلیل نظریههای یادگیری فعال و مشارکتی، و بررسی پلتفرمهای هوش مصنوعی نظیر ChatGPT، ClassPoint AI و Duolingo گردآوری شد. الگوی طراحی آموزشی پیشنهادی، شامل سه محور اصلی است: ۱. فعالیتهای گروهی و کارگاهی برای تثبیت ضمایر؛ ۲. بازیهای دیجیتال هوشمند برای تقویت افعال ماضی؛ و ۳. ماندالای آموزشی مبتنی بر بازخورد لحظهای و تحلیل عملکرد. یافتهها نشان داد که بهکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی موجب افزایش دقت زبانی، تعامل گروهی، انگیزه درونی و خلاقیت یادگیرندگان میشود و یادگیری را از سطح حفظ و تکرار به سطح تفکر، کشف و آفرینش ارتقا میدهد. نتیجهگیری نهایی نشان میدهد که طراحی الگوی آموزشی هوشمند میتواند مسیر تازهای برای بهبود آموزش زبان عربی در مدارس ایران بگشاید و پیوندی مؤثر میان فناوری، محتوا و تربیت معلم برقرار سازد. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، آموزش زبان عربی، یادگیری فعال، طراحی آموزشی هوشمند، ضمایر، افعال ماضی، پایه هفتم. |
| وضعیت: پذیرفته شده |