| طراحی واحد یادگیری درس اول عربی دوازدهم تجربی (الدین و التدین) |
| کد مقاله : 1118-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
محمد قدرتی شاتوری *1، مصطفی آتشکار2 1دانشآموخته دکتری فقه و مبانی حقوق و اندیشه امام خمینی (ره)، مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان 2عضو هیئتعلمی گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر اصفهان، ایران |
| چکیده مقاله |
| چکیده آموزش زبان عربی بهعنوان زبان قرآن و میراث غنی اسلامی، از جایگاه ویژهای در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. این آموزش زمانی بهغایت نهایی خود نزدیک میشود که فراگیران را نهتنها با قواعد و واژگان، بلکه با توانایی درک و ترجمه متون اصیل دینی و معارف اسلامی آشنا سازد. نوشتار حاضر بارویش اسنادی و ابزار از نوع کتابخانهای به طراحی واحد یادگیری برای درس اول کتاب عربی پایه دوازدهم رشته علومتجربی با عنوان «الدّینُ وَ التّدَینُ»میپردازد. هدف اصلی این طراحی، تقویت مهارتهای زبانی دانشآموزان بهویژه در درک و ترجمهٔ متون دینی به زبان عربی است. پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی فعال و دانشآموز محور، به سازماندهی محتوا و فعالیتهای آموزشی پرداخته است. اهداف کلی این واحد یادگیری شامل آشنایی با مفاهیم دینی و تاریخی، تقویت مهارت خواندن و ترجمه، آموزش ساختارهای دستوری جدید (حروف مشبهة بالفعل و لا نافیة للجنس) و تقویت مهارت تحلیل صرفی است. وشتار به تحلیل درس با سایر دروس عربی دوازدهم و دروس همپایه و نیز ارتباط عمودی آن با پایههای دهم و یازدهم میپردازد و انسجام آن را با برنامهٔ درسی ملی نشان میدهد. چارچوب طراحی تدریس نیز بر اساس مدل فعال «REACT» ارائه شده است. |
| کلیدواژه ها |
| طراحی واحد یادگیری، عربی دوازدهم تجربی، الدین و التدین، مدل REACT |
| وضعیت: پذیرفته شده |