| بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش زبان عربی |
| کد مقاله : 1119-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
معصومه حاجی عموشا * عضو هیات علمی دانشگاه |
| چکیده مقاله |
| هدف. این پژوهش با هدف تبیین نقش هوش مصنوعی به عنوان یک راهبرد تحولآفرین برای فائق آمدن بر این چالشها و ارائه چارچوبی نظاممند برای بهکارگیری آن در آموزش زبان عربی انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفت. دادهها از طریق مطالعه اسنادی، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 10 نفر از خبرگان حوزه زبان عربی و هوش مصنوعی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، و نیز بهکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی برای غنیسازی و تحلیل دادهها گردآوری شد. یافتهها: یافتههای پژوهش در قالب پنج مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی دستهبندی شد. مضامین اصلی عبارتند از: 1) شخصیسازی آموزش (شامل سیستمهای تطبیقی و تولید محتوای سفارشی)، 2) تقویت مهارتهای گفتاری و نوشتاری (شامل تصحیح تلفظ و تحلیل نوشتار)، 3) تسهیل درک مطلب و شنیدار، 4) آموزش در بافت فرهنگی (شامل شبیهسازی محیط و تحلیل رسانه)، و 5) ارزیابی و سنجش هوشمند پیشرفت. نتایج: نتایج نشان میدهد که هوش مصنوعی با ایجاد یک اکوسیستم یادگیری هوشمند، شخصیسازی شده و زمینهمحور، میتواند سه شکاف اصلی در آموزش سنتی یعنی «شکاف انگیزشی»، «شکاف کاربردی» و «شکاف ارزیابی» را پُر کند. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی ، آموزش زبان عربی، یادگیری موقعیتی، شناخت توزیعشده، شخصیسازی آموزش |
| وضعیت: پذیرفته شده |