بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1119-5ARCONF
نویسندگان
معصومه حاجی عموشا *
عضو هیات علمی دانشگاه
چکیده مقاله
هدف. این پژوهش با هدف تبیین نقش هوش مصنوعی به عنوان یک راهبرد تحول‌آفرین برای فائق آمدن بر این چالش‌ها و ارائه چارچوبی نظام‌مند برای به‌کارگیری آن در آموزش زبان عربی انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفت. داده‌ها از طریق مطالعه اسنادی، مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با 10 نفر از خبرگان حوزه زبان عربی و هوش مصنوعی که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، و نیز به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی برای غنی‌سازی و تحلیل داده‌ها گردآوری شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در قالب پنج مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی دسته‌بندی شد. مضامین اصلی عبارتند از: 1) شخصی‌سازی آموزش (شامل سیستم‌های تطبیقی و تولید محتوای سفارشی)، 2) تقویت مهارت‌های گفتاری و نوشتاری (شامل تصحیح تلفظ و تحلیل نوشتار)، 3) تسهیل درک مطلب و شنیدار، 4) آموزش در بافت فرهنگی (شامل شبیه‌سازی محیط و تحلیل رسانه)، و 5) ارزیابی و سنجش هوشمند پیشرفت.
نتایج: نتایج نشان می‌دهد که هوش مصنوعی با ایجاد یک اکوسیستم یادگیری هوشمند، شخصی‌سازی شده و زمینه‌محور، می‌تواند سه شکاف اصلی در آموزش سنتی یعنی «شکاف انگیزشی»، «شکاف کاربردی» و «شکاف ارزیابی» را پُر کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی ، آموزش زبان عربی، یادگیری موقعیتی، شناخت توزیع‌شده، شخصی‌سازی آموزش
وضعیت: پذیرفته شده