واکاوی راهبردهای پداگوژیک در تقویت استقلال شناختی و ارتقای یادگیری خودانگیخته در دانش‌آموزان در درس زبان عربی(مقاله مجدد ارسال شده است‌ باگزارش مشابهت‌یابی)
کد مقاله : 1121-5ARCONF (R1)
نویسندگان
محدثه السادات حسینی *1، علی بهادری2، فاطمه مرادخانی3
1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه استان تهران
2استادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه
3دانشجوی آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف واکاوی عمیق و تحلیلی راهبردهای پداگوژیک مؤثر در تقویت استقلال شناختی و ارتقای یادگیری خودانگیخته دانش‌آموزان در درس عربی انجام شده است. استقلال شناختی که به‌عنوان توانایی یادگیرندگان در خودنظمی شناختی، کنترل فرایندهای شناختی و تنظیم اهداف یادگیری تعریف می‌شود نقشی کلیدی در افزایش کارآمدی یادگیری خودانگیخته ایفا می‌کند و از مهم‌ترین پیش‌نیازهای کسب مهارت‌های بیانی و زبانی در آموزش زبان دوم به شمار می‌آید. باتوجه‌به پیچیدگی‌های ساختاری و نحوّی زبان عربی و نیز شرایط ویژه محیط یادگیری موجود در کلاس‌های درس عربی، شناسایی و تحلیل راهبردهای پداگوژیکی که بتواند این استقلال را به طور ساختارمند در دانش‌آموزان پرورش دهد، اهمیت بالایی دارد. روش تحقیق این مطالعه، کیفی و بر پایه یک طراحی هرمنوتیک و تحلیل تماتیک است. یافته‌های پژوهش تأکید می‌کند که راهبردهای پداگوژیک مؤثر در تقویت استقلال شناختی دانش‌آموزان عربی، چندبعدی و در سطوح مختلف شناختی، رفتاری و هیجانی عمل می‌کنند. از جمله این راهبردها می‌توان به آموزش مستقیم مهارت‌های فراشناختی شامل برنامه‌ریزی یادگیری، خود نظارتی و خود بازاندیشی اشاره کرد که زمینه‌ساز تنظیم و بازتنظیم فرایندهای یادگیری در مواجهه با مواد درسی دشوار است.
کلیدواژه ها
استقلال شناختی، یادگیری خودانگیخته، فراشناخت، خودتنظیمی یادگیری، راهبردهای پداگوژیک، آموزش زبان عربی، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده مشروط