| بررسی میزان بیتوجهی به دو مهارت زبانی شنیداری و نوشتاری در کتاب عربی دهم رشتۀ ادبیات و علوم انسانی (بررسی موردی تمرینات سه درس نخست کتاب) |
| کد مقاله : 1122-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
حسین نظری جناقرد * دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی معلم مدارس متوسطه استان اردبیل |
| چکیده مقاله |
| زبان عربی به دلیل اشتراکات فرهنگی، زبانی و لزوم ارتباط با سایر کشورهای جهان، قرنهاست که در ایران آموزش داده میشود و پژوهشهای متعددی برای رفع اشکالات آموزش زبان عربی در مدارس و دانشگاهها انجام شده است و این پژوهش نیز با هدف بررسی ضعف دو مهارت زبانی شنیداری و نوشتاری در کتاب عربی دهم رشته ادبیات و علوم انسانی، با رویکردی توصیفی به دنبال تببین میزان ضعف مذکور و ارائه راهکارهای پیشنهادی میباشد و اقدام به بررسی تمرینات درسهای اول، دوم و سوم کتاب مذکور نموده است. یافتههای پژوهش مؤید این است که کتاب مذکور به دو مهارت زبانی شنیداری و نوشتاری اهتمام لازم را نورزیده و هیچ تمرینی در کتاب یافت نمیشود که به طور مستقیم به مهارت شنیداری بپردازد و وضعیت مهارت نوشتاری نیز تقریبا چنین است و طراحی تمرینهایی با محوریت مهارت شنیداری و استفاده از لوحهای فشرده، استفاده از لوحهای فشرده در هنگام قرائت متن اصلی درس برای تقویت مهارت شنیداری و خلاصه نویسی، طراحی تمرینهایی با محتوای مرتب کردن جملات در هم ریخته برای تقویت مهارت نوشتاری و طراحی تمرینهایی با هدف تقویت یکسان مهارتهای مختلف زبانی، راهکارهای پیشنهادی هستند که میتوانند در رفع این بیتوجهی به مهارتهای شنیداری و نوشتاری در کتاب عربی دهم رشته ادبیات و علوم انسانی مؤثر باشند. |
| کلیدواژه ها |
| مهارتهای زبانی، مهارت شنیداری، مهارت نوشتاری، کتاب عربی دهم انسانی |
| وضعیت: پذیرفته شده |