بررسی موانع روانی-اجتماعی موثر بر یادگیری زبان عربی و تکنیک‌های مفید جهت یادگیری خودجوش دانش‌آموزان مطالعه موردی: دانش‌آموزان پایه دوازدهم دبیرستان فرزانگان شهرستان دزفول
کد مقاله : 1125-5ARCONF
نویسندگان
نسرین قیصری *، نرگس قیصری
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
چکیده

آموزش زبان‌های زنده و تأثیرگذار در حوزه‌های دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای در نظام آموزشی کشورهای اسلامی و منطقه‌ای دارد . در این میان یادگیری زبان عربی به‌عنوان یکی از زبان‌های مهم و پرکاربرد در جهان امروز، نقش بسزایی در ارتقای توانمندی‌های ارتباطی و فرهنگی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. با این حال، فرآیند یادگیری این زبان برای بسیاری از دانش‌آموزان با چالش‌ها و موانع روانی و اجتماعی متعددی همراه است که می‌تواند مانع پیشرفت و انگیزه آنان شود. موانعی مانند اضطراب زبانی، کاهش اعتماد به نفس، فشارهای فرهنگی و نبود حمایت‌های اجتماعی، از جمله عواملی هستند که بر روند یادگیری تأثیرگذارند.در این مقاله تلاش شده است تا به بررسی این موانع روانی-اجتماعی پرداخته و در ادامه تکنیک‌های مؤثر و عملی برای یادگیری خودجوش و فعال زبان عربی توسط دانش‌آموزان ارائه شود. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی راهکارهایی است که بتوانند به افزایش انگیزه و تسهیل فرآیند یادگیری کمک کنند و محیطی مثبت و حمایتگر برای یادگیرندگان فراهم سازند.
کلیدواژه ها
یادگیری زبان عربی ،موانع روانی و اجتماعی، یادگیری خودجوش، انگیزه یادگیری، اضطراب در یادگیری زبان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط