کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی: فرصت‌ها، چالش‌ها
کد مقاله : 1129-5ARCONF (R1)
نویسندگان
میرزاعلی کتابی *1، سید مهدی سجادی فر2
1استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران،
2قم شهرک پردیسان خیابان شهید ایمانی کوچه یک مجتمع میرزای شیرازی بلوک یک واحد 2
چکیده مقاله
پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی، به‌ویژه در زمینه‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، تحولات بنیادینی را در شیوه‌های آموزش زبان رقم زده است. این فناوری‌ها با فراهم آوردن امکان تحلیل دقیق داده‌های زبانی، تشخیص الگوهای گفتاری، و ارائه بازخورد هوشمند، افق‌های تازه‌ای را در آموزش زبان‌های مختلف گشوده‌اند. زبان عربی به‌عنوان یکی از پرگویش‌ترین زبان‌های جهان و زبان رسمی جهان اسلام، به سبب ساختار صرفی و نحوی پیچیده، تنوع لهجه‌ها، و نظام آوایی خاص خود، در حوزه آموزش و یادگیری با چالش‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو است.به‌کارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی می‌تواند این موانع را تا حد زیادی کاهش دهد و روش‌های سنتی آموزش را با رویکردی نوین و پویا جایگزین سازد. استفاده از سامانه‌های یادگیری تطبیقی، اعراب‌گذارهای خودکار، ابزارهای تشخیص گفتار، و نرم‌افزارهای تحلیل اشتباهات زبانی، می‌تواند فرآیند یادگیری را شخصی‌سازی کرده و با نیازها و توانایی‌های هر زبان‌آموز سازگار نماید.بدین ترتیب، هوش مصنوعی نه‌تنها به عنوان ابزاری برای تسهیل آموزش، بلکه به‌عنوان شریکی فعال در فرایند یادگیری عمل می‌کند که قادر است تعامل میان زبان‌آموز و زبان را عمیق‌تر ساخته و مهارت‌های زبانی را به شیوه‌ای نظام‌مند، هدفمند و هوشمند ارتقا دهد. این مقاله با تکیه بر پژوهش‌های نوین، و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد کیفی و از طریق مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای پیشینه‌های داخلی و خارجی، به بررسی کاربردها، مزایا، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی می‌پردازد تا چارچوبی علمی برای تحول در نظام آموزش این زبان ارائه دهد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش زبان عربی، یادگیری ماشینی، قواعد نحوی، تلفظ.
وضعیت: پذیرفته شده