| کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی: فرصتها، چالشها |
| کد مقاله : 1129-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
میرزاعلی کتابی *1، سید مهدی سجادی فر2 1استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران، 2قم شهرک پردیسان خیابان شهید ایمانی کوچه یک مجتمع میرزای شیرازی بلوک یک واحد 2 |
| چکیده مقاله |
| پیشرفتهای اخیر در حوزه هوش مصنوعی، بهویژه در زمینههای یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، تحولات بنیادینی را در شیوههای آموزش زبان رقم زده است. این فناوریها با فراهم آوردن امکان تحلیل دقیق دادههای زبانی، تشخیص الگوهای گفتاری، و ارائه بازخورد هوشمند، افقهای تازهای را در آموزش زبانهای مختلف گشودهاند. زبان عربی بهعنوان یکی از پرگویشترین زبانهای جهان و زبان رسمی جهان اسلام، به سبب ساختار صرفی و نحوی پیچیده، تنوع لهجهها، و نظام آوایی خاص خود، در حوزه آموزش و یادگیری با چالشهای منحصربهفردی روبهرو است.بهکارگیری فناوریهای هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی میتواند این موانع را تا حد زیادی کاهش دهد و روشهای سنتی آموزش را با رویکردی نوین و پویا جایگزین سازد. استفاده از سامانههای یادگیری تطبیقی، اعرابگذارهای خودکار، ابزارهای تشخیص گفتار، و نرمافزارهای تحلیل اشتباهات زبانی، میتواند فرآیند یادگیری را شخصیسازی کرده و با نیازها و تواناییهای هر زبانآموز سازگار نماید.بدین ترتیب، هوش مصنوعی نهتنها به عنوان ابزاری برای تسهیل آموزش، بلکه بهعنوان شریکی فعال در فرایند یادگیری عمل میکند که قادر است تعامل میان زبانآموز و زبان را عمیقتر ساخته و مهارتهای زبانی را به شیوهای نظاممند، هدفمند و هوشمند ارتقا دهد. این مقاله با تکیه بر پژوهشهای نوین، و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد کیفی و از طریق مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای پیشینههای داخلی و خارجی، به بررسی کاربردها، مزایا، چالشها و چشمانداز آینده هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی میپردازد تا چارچوبی علمی برای تحول در نظام آموزش این زبان ارائه دهد. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، آموزش زبان عربی، یادگیری ماشینی، قواعد نحوی، تلفظ. |
| وضعیت: پذیرفته شده |