مروری نظام‌مند بر روش‌های تدریس فعال با هدف تحقق یادگیری پویا و دانش‌آموزمحور
کد مقاله : 1135-5ARCONF (R1)
نویسندگان
ریحانه دهقانی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف تدوین چارچوبی نظام‌مند برای انتخاب بهینه‌ی روش تدریس، به مرور و بررسی پژوهش‌های مرتبط با روش‌های نوین تدریس می‌پردازد. در دنیای پویای امروز، روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای آموزشی نیستند و حرکت به سمت الگوهای فعال و دانش‌آموزمحور، ضرورتی انکارناپذیر است. این پژوهش با واکاوی روش‌های نوین تدریس، از ساختارگرا و نقشه مفهومی گرفته تا کلاس معکوس و یادگیری مبتنی بر مغز، به تحلیل مبانی نظری و عرصه‌های عملی کاربست هر یک می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که تلفیق این روش‌ها با مبانی نظری سازنده‌گرایی و علوم اعصاب شناختی، به تعمیق یادگیری و پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی، خلاقیت و کار تیمی می‌انجامد. حاصل این واکاوی، نه صرفاً یک فهرست، که «جدول راهنمای انتخاب روش تدریس» است؛ نقشه‌ای برای حرکت از آموزش ایستا به سوی یادگیری پویا، که تصمیم‌گیری آموزشی را از قلمرو سلیقه شخصی به عرصه دانش و شواهد عملی منتقل می‌کند و به معلمان این امکان را می‌دهد تا با تطبیق سه متغیر کلیدی «اهداف درس»، «نوع محتوا» و «ویژگی‌های یادگیرنده»، روش بهینه را برگزینند. این چارچوب، گامی عملی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیت نسلی توانمند، مسئول و خلاق محسوب می‌شود.
کلیدواژه ها
آموزش، تدریس، روش‌های تدریس فعال، ساختارگرایی، مهارت‌های زندگی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر