| ادراکات و تجربیات دبیران عربی قم از نقش درس پژوهی بر رشد حرفهای آنان |
| کد مقاله : 1136-5ARCONF (R2) |
| نویسندگان |
|
فاطمه علی پور *1، اعظم محمودی2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر، تبیین ادراکات و تجارب دبیران عربی قم از نقش درسپژوهی در رشد حرفهای آنان است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش دبیران عربی متوسطه شهر قم بودند که در سال تحصیلی 1405-1404 در مدارس دولتی قم مشغول تدریس درس عربی بوده و در درسپژوهی شرکت داشتهاند. نمونه شامل 15 نفر از دبیران عربی متوسطه بود که بین 5 تا 30 سال سابقه تدریس و شرکت در درسپژوهی داشتند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهگیری با انتخاب اولین فرد شروع و تا رسیدن به اشباع نظری، ادامه یافت. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این پژوهش، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش،73 مضمون پایه، 7 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر رشد شناختی – عاطفی – مهارتی معلم؛ تعامل -حرفهای و یادگیری جمعی؛ تحول آموزشی شکل گرفت. یافتهها در بعد رشد شناختی – عاطفی – مهارتی شامل 4 مولفه شناخت چالشها و مسائل آموزشی، توسعه دانش و مهارت معلم، ارتقای قضاوت حرفهای و رشد درونی و سلامت روانی و انگیزه حرفهای بوده است. همچنین در بعد اشتراک دانش و یادگیری، 1 مولفه تعامل حرفهای و یادگیری جمعی و در بعد تحول آموزشی 2 مولفه تغییر و نوآوری در تفکر و عمل آموزشی و تغییرات آموزشی و بهبود یادگیری شناسایی شد. ی |
| کلیدواژه ها |
| ادراکات و تجربیات، دبیران عربی، درس پژوهی، رشد حرفهای |
| وضعیت: پذیرفته شده |