ارزیابی تمرین‌های چهار جلد کتاب مبادی العربیة براساس طبقه بندی بلوم
کد مقاله : 1141-5ARCONF (R1)
نویسندگان
فریده اخوان پلنگ سرائی *1، گودرز کاکاوندی2
1مدرس آموزش معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2مدرس آموزش معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
یکی از بهترین شیوه‌های ارزیابی کتاب‌های آموزشی، ارزیابی آن‌ها بر اساس ملاک‌ها و معیارهای معروف و معتبر در حوزه‌ی علوم تربیتی و آموزشی می‌باشد. طبقه‌بندی شناختی بلوم یکی از شناخته‌شده‌ترین طبقه‌بندی‌هاست که در سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای در ارزیابی کتاب‌های آموزشی به کار رفته و مورد توجه تعداد قابل‌توجهی از پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت در سطح جهان قرار گرفته است. به همین دلیل این پژوهش، طبقه‌بندی بلوم (نسخه بازنگری‌شده 2001) برای اهداف شناختی را به عنوان ابزار تحلیل چهار جلد کتاب «مبادئ العربیة» تألیف رشید الشرتونی، تنقیح حمید محمدی انتخاب کرده است تا نحوه توزیع سطوح مختلف شناختی در تمرین‌های موجود در آن را با رهیافت توصیفی تحلیلی بررسی کند؛ در این مسیر تعداد دفعات تکرار مصادیق هر سطح و درصدهای توزیع شده‌ی این تمرین‌ها به صورت آمار توصیفی محاسبه شده و سپس بر اساس ابزار مطالعه طبقه‌بندی شده‌اند؛ هدف از این کار، تحلیل سطوح شناختی تمرین‌ها و بررسی میزان تطابق آن‌ها با اهداف برنامه درسی درس نحو است که به عنوان یکی از دروس مهم تدریس شده در برخی از دانشگاه‌های ایران شناخته می‌شود. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که تمرین‌ها به صورت توزیع سلسله مراتبی و یکنواخت درج نشده‌اند؛ به این صورت که سهم بیشتری از کل تمرین‌ها را سطح «کاربرد» به خود اختصاص داده و این مسأله نشان‌دهنده‌ی در نظر داشتن برخی اهداف آموزشی مشخص شده در برنامه درسی، مانند تمایز نقش اعرابی کلمات و جملات و به‌کارگیری قواعد نحو در موقعیت‌های جدید است.
کلیدواژه ها
طبقه‌بندی بلوم، سطوح یادگیری، درس نحو، مبادئ العربیة، رشید الشرتونی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر