| بررسی روشهای آموزشی مؤثر بر تعامل و مشارکت فعال دانش آموزان |
| کد مقاله : 1143-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
پروانه حیدری * دبیر عربی |
| چکیده مقاله |
| با توجه به جایگاه آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص و انتقال ارزشهای اسالمی به نسلهای بعد ،تالش مستمر در تقویت مبانی، روشهای آموزش و یادگیری زبان عربی متناسب با سند جامع علمی کشور و اسناد باال دستی و جهت دهی امکانات و منابع به سوی دانش و مهارت تخصصی آموزش زبان عربی تالشی بایسته است. لذا با توجه به تحوالت فناوری و تغییرات نظامهای آموزشی ضرورت استفاده از روشهای نوین تدریس جهت افزایش کیفیت آموزش و یادگیری بیشتردر درس عربی احساس میشود. اینجانب پروانه حیدری با داشتن سابقه چندین ساله در کارهای پژوهشی در سنوات گذشته ، با مشاهده عدم فعالیت قریب به 93 درصد دانش آموزان کالسم در امر تعلیم ، با همکاری مدیر محترم دبیرستان پاینده ؛ سرکار خانم صاکی پس از جمع آوری داده های آماری از طریق پرسشنامه ، مصاحبه ،مشاهده ، مقایسه نمرات دانش آموزان در پرسشهای کالسی و امتحان کتبی و شفاهی ، تصمیم گرفتیم که با کار بست روشهای فعال و نوین آموزشی همچون تدریس تعاملی، یادگیری معنادار، روش مشارکتی، تدریس مبتنی بر پروژه درکالس درس؛ میزان مشارکت و عالقمندی دانش آموزان را نسبت به درس عربی افزایش دهیم . بدین ترتیب با مطالعه کتابها گوناگون و مراجعه به سایتهای مختلف همچنین استفاده از تجربیات کاری دیگر دبیران مدرسهو تجربیات پژوهشی خود در سالهای گذشته ، ایجاد روابط صمیمی با دانش آموزان و نظرسنجی از والدین محترم ایشان ، تا حدودی موفق به ارتقای آموزشی دانش آموزان با افزایش مشارکت و تعامل وعالقمندی آنها در درس عربی شدیم. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی ، روش های تدریس ،یادگیری اثربخش |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |