| واکاوی تجارب معلمان زبان عربی از بهکارگیری تکنیکهای نوین و فناوریهای آموزشی در تقویت یادگیری خودانگیخته و مستقل دانشآموزان: یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک |
| کد مقاله : 1144-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سیده نرگس صالحی *1، اکرم شوشتری2 1گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665تهران، ایران 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش بررسی تجربیات معلمان زبان عربی در استفاده از تکنیکهای نوین و فناوریهای آموزشی جهت تقویت یادگیری خودانگیخته و مستقل دانشآموزان است. روش پژوهش کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک بوده است. جامعه مورد مطالعه معلمان زبان عربی در مدارس متوسطه شهراهواز میباشد و نمونه با روش هدفمند انتخاب گردیده است. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۲ معلم جمعآوری شده است. تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و تشکیل مضامین انجام پذیرفته است. یافتهها نشان داد که فناوریهای آموزشی و تکنیکهای نوین در صورتی مؤثرند که معلم نقش راهنما داشته باشد، محتوا متناسب و تعاملی باشد، امکانات فناوری مناسب باشد و حمایت محیطی (مدرسه، خانواده) وجود داشته باشد. همچنین موانعی چون محدودیت زیرساخت، مقاومت دانشآموزان و معلمان، نبود آموزش مناسب معلم در کار با فناوری مشاهده شد. نتایج نشان میدهد برای ارتقاء یادگیری خودانگیخته و مستقل بایستی زیرساختها بهبود یابند، معلمان آموزش مداوم ببینند، و دانشآموزان تشویق شوند تا مسئولیت یادگیریشان را به عهده گیرند. |
| کلیدواژه ها |
| زبان عربی، یادگیری مستقل، یادگیری خودانگیخته، فناوری آموزشی، تحلیل تماتیک |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |