تحلیل محتوای کتاب‌ عربی دوازدهم رشته علوم تجربی-ریاضی براساس اهداف آموزشی مِریل
کد مقاله : 1147-5ARCONF
نویسندگان
علی خالقی *1، امیرحسین تک روستا2
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب عربی پایه دوازدهم رشته علوم تجربی و ریاضی بر اساس الگوی آموزشی «مریل» است. الگوی مریل یکی از الگوهای تلفیقی و ساختارمند در حوزه آموزش و یادگیری است که بر ارائه تدریجی مفاهیم از تعمیم تا تمرین، و از شناخت تا کاربرد تأکید دارد. بررسی و تحلیل محتوای کتاب‌های درسی با بهره‌گیری از چنین الگوهایی، می‌تواند میزان انطباق آموزش رسمی با اهداف یادگیری مؤثر را نشان دهد. در این پژوهش تلاش شد تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی، میزان رعایت اصول و مؤلفه‌های آموزشی مریل شامل بیان تعمیم، بیان مثال، تمرین، و ارزیابی در کتاب عربی دوازدهم مورد ارزیابی قرار گیرد. داده‌ها از طریق مطالعه دقیق دروس چهارگانه‌ی کتاب، استخراج جداول و تحلیل درصدی میزان تحقق هر مؤلفه گردآوری شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که محتوای کتاب عربی دوازدهم اگرچه در سطوح شناختی و نظری از انسجام مناسبی برخوردار است، اما در مؤلفه‌های عملی و مهارتی ضعف دارد. به‌ویژه در بخش روش کار، قوانین و اصول کلی یادگیری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، وجود مثال‌های متنوع، تنوع در متون و سطح دشواری مناسب از نقاط قوت کتاب محسوب می‌شود. در مجموع، نتایج پژوهش حاکی از آن است که برای افزایش کارآمدی آموزشی، لازم است در تألیف کتاب‌های آینده، تأکید بیشتری بر فعالیت‌های اکتشافی، تمرین‌های خلاقانه و پیوند دادن آموزش نظری به موقعیت‌های واقعی یادگیری صورت گیرد.
کلیدواژه ها
عربی دوازدهم، علوم تجربی، اهداف آموزشی، تحلیل محتوا، الگوی مریل.
وضعیت: پذیرفته شده