بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر پروژه (PBL) در تقویت مهارت‌های زبانی و حرفه‌ای دانشجومعلمان عربی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی
کد مقاله : 1148-5ARCONF (R1)
نویسندگان
آرزو شیدائی قره قشلاقی *1، رضا کریم پور کاسین2
1گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران
2دانشگاه تهران. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. گروه زبن و ادبیات عرب
چکیده مقاله
آموزش مبتنی بر پروژه (PBL) به‌عنوان روشی تعاملی با قابلیت سازماندهی یادگیری بر محور پروژه و زمینه‌سازی تقویت انواع مهارت‌ مطرح است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر این روش بر مهارت‌های زبانی و حرفه‌ای دانشجومعلمان رشته زبان عربی در دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی-کمی) می‌باشد. بخش کمی شامل روش آزمایش نیمه‌تجربی با دو گروه کنترل و آزمایش است که طی آن نمونه‌ای مشتمل بر سی نفر از دانشجومعلمان پردیس شهید رجایی ارومیه از میان جامعۀ آماری دانشجویان این رشته از دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ انتخاب شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش پروژه‌محور بود و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. بخش کیفی پژوهش نیز از طریق بررسی تجارب و دیدگاه‌های دانشجومعلمان هدف در خصوص تأثیر این شیوۀ آموزشی به دست آمد که با بهره‌گیری از ابزار نظرسنجی میسر گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تأثیر آموزش پروژه‌محور در بهبود مهارت‌های زبانی دانشجومعلمان چشمگیر است و سطح آموزش را، خاصه در دو مهارت گفتاری و شنیداری به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. همچنین انگیزه و اعتمادبه‌نفس آنان برای فعالیت گروهی ارتقاء یافته و امید به رشد توانایی حرفه‌ای‌شان در طراحی خلاق درس، مدیریت کلاس و تعامل مثبت با فراگیران بالا رفته است و دانشجویان این روش را مؤثر و کاربردی ارزیابی کردند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که PBL می‌تواند رشد متوازن و هم‌راستا در مهارت‌های زبانی و حرفه‌ای ایجاد کند و توانایی تعامل واقعی دانشجومعلمان با زبان عربی را تقویت نماید
کلیدواژه ها
آموزش مبتنی بر پروژه، آموزش زبان عربی، مهارت‌های زبانی، مهارت‌های حرفه‌ای، دانشجومعلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی