تاثیر بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان عربی: یک مرور نظام مند
کد مقاله : 1151-5ARCONF (R1)
نویسندگان
مهناز خیاط1، فاطمه‌ زنگنه *2
1استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اهواز
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، اهواز
چکیده مقاله
گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی، به عنوان یک رویکرد آموزشی نوین، فرآیند به‌کارگیری عناصر و مکانیک‌های بازی (شامل سیستم‌های امتیازدهی، پاداش‌دهی، بازخورد فوری و رقابت دوستانه) در محیط‌های یادگیری غیررسمی و رسمی تعریف می‌شود. در دنیای امروز که سیستم‌های آموزشی با چالش حفظ انگیزه و تعامل بلندمدت مواجه هستند، بازی‌وارسازی به عنوان یک پل ارتباطی میان نیازهای طبیعی دانش‌آموزان و اهداف آموزشی عمل می‌کند. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و ارزیابی میزان تأثیر راهبردهای نوظهور بازی وارسازی بر ابعاد چندوجهی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود. این ابعاد شامل سنجش میزان کسب دانش (کسب محتوای تئوری)، توسعه مهارت‌های عملی و کاربردی، شکل‌گیری نگرش مثبت نسبت به دروس و تقویت مؤلفه‌های عاطفی و انگیزشی نظیر خودکارآمدی و پشتکار بوده است. در راستای دستیابی به این هدف، پژوهش حاضر با اتخاذ روش مرور کتابخانه‌ای سازماندهی شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و قوی میان اجرای مؤثر بازی وارسازی و بهبود قابل توجه در تمامی ابعاد پیشرفت تحصیلی وجود داشت.
کلیدواژه ها
بازی‌ وارسازی، گیمیفیکیشن، پیشرفت‌ تحصیلی، زبان، عربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر