| تاثیر بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان عربی: یک مرور نظام مند |
| کد مقاله : 1151-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
مهناز خیاط1، فاطمه زنگنه *2 1استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اهواز 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، اهواز |
| چکیده مقاله |
| گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی، به عنوان یک رویکرد آموزشی نوین، فرآیند بهکارگیری عناصر و مکانیکهای بازی (شامل سیستمهای امتیازدهی، پاداشدهی، بازخورد فوری و رقابت دوستانه) در محیطهای یادگیری غیررسمی و رسمی تعریف میشود. در دنیای امروز که سیستمهای آموزشی با چالش حفظ انگیزه و تعامل بلندمدت مواجه هستند، بازیوارسازی به عنوان یک پل ارتباطی میان نیازهای طبیعی دانشآموزان و اهداف آموزشی عمل میکند. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و ارزیابی میزان تأثیر راهبردهای نوظهور بازی وارسازی بر ابعاد چندوجهی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. این ابعاد شامل سنجش میزان کسب دانش (کسب محتوای تئوری)، توسعه مهارتهای عملی و کاربردی، شکلگیری نگرش مثبت نسبت به دروس و تقویت مؤلفههای عاطفی و انگیزشی نظیر خودکارآمدی و پشتکار بوده است. در راستای دستیابی به این هدف، پژوهش حاضر با اتخاذ روش مرور کتابخانهای سازماندهی شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و قوی میان اجرای مؤثر بازی وارسازی و بهبود قابل توجه در تمامی ابعاد پیشرفت تحصیلی وجود داشت. |
| کلیدواژه ها |
| بازی وارسازی، گیمیفیکیشن، پیشرفت تحصیلی، زبان، عربی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |