| الگوهای جهانی آموزش مبتنی بر محتوا در آموزش زبان عربی |
| کد مقاله : 1161-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
محمد میر1، کیمیا فتحی *2 1دبیر عربی آموزش و پرورش منطقه یک تهران 2تهران. لواسان کوچک. برگ جهان. خ رودباری . کوچه امامزاده اسماعیل. پلاک 25 |
| چکیده مقاله |
| آموزش مبتنی بر محتوا، رویکردی است که بر انتقال نظاممند دانش تخصصی از طریق ساختارهای مفهومی و متنی متمرکز است. این روش با تکیه بر انسجام معرفتی و پیوستگی منطقی محتوا، موجب تعمیق فرآیند یادگیری و ارتقاء تفکر انتقادی میگردد. در این چارچوب، یادگیرنده بهمثابه کنشگر معرفتی، در تعامل با متن و زمینه، به بازسازی معنا و درک ژرف از مفاهیم میپردازد.این پژوهش با روش تطبیقی تحلیلی به بررسی تطبیقی الگوهای جهانی آموزش مبتنی بر محتوا (CBI) در زمینه آموزش زبان عربی میپردازد. با توجه به ضرورتهای جامعهشناختی و فرهنگی در دنیای معاصر، یادگیری زبان عربی نیازمند گذار از روشهای سنتی مبتنی بر دستور زبان صرف به رویکردهای معنا محور است. این مقاله ابتدا مبانی نظری CBI، یادگیری موقعیتی، و تعامل اجتماعی را واکاوی میکند. سپس، مدلهای بینالمللی رایج شامل رویکرد آمریکایی، اروپایی (CLIL) و آسیایی مورد بررسی قرار میگیرند. تمرکز اصلی پژوهش بر تحلیل قابلیت انطباق این الگوها با ویژگیهای ساختاری منحصربهفرد زبان عربی، بهویژه نظام ریشهمحور و پیچیدگیهای صرفی آن است. در نهایت، این مقاله یک "مدل تلفیقی محتوا ساختار برای زبان عربی" (CBI-AR) را پیشنهاد میدهد که عناصر دقت تحلیلی مدل آمریکایی، رویکرد غوطهوری اروپایی و تعامل فناورانه آسیایی را در هم میآمیزد. چالشهای کلیدی پیادهسازی، از جمله کمبود منابع آموزشی تخصصی و نیاز به آموزش معلمان، مورد تأکید قرار گرفته و نتیجهگیری میشود که یک مدل ترکیبی، برای ارتقای فرایند یادگیری زبان عربی از سطح تسلط گرامری به سطح درگیری شناختی و فرهنگی واقعی، امری حیاتی و ضروری است. |
| کلیدواژه ها |
| الگوهای جهانی، آموزش مبتنی بر محتوا، زبان عربی، یادگیری زبان دوم، رویکردهای آموزشی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |