آموزش بکارگیری تکنیک‌های نوین سنجش کلاسی درس عربی مقطع متوسطه ( بررسی موردی: کارت خروج، نقشه ذهنی، بازی‌های تعاملی و کارپوشه و پورتوفیلو)
کد مقاله : 1164-5ARCONF
نویسندگان
سعیده جلالی فرد *1، لیلا سپهریان2
1استادیار گروه آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان_تهران
2دبیر رسمی آموزش و پرورش شهرستان بهبهان
چکیده مقاله
سنجش کلاسی یکی از مهمترین ابزارهای معلمان برای ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان در فرآیند یاددهی است. با پیشرفت نظریه‌های یادگیری و ورود تکنولوژی به کلاس‌های درس، روش‌های نوینی برای ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان پدید آمد که دقیق‌تر و انگیزشی‌تر عمل می‌کنند. این مقاله به بررسی و شیوه بکارگیری برخی از مهم‌ترین روش‌ها و تکنیک‌های نوین سنجش در کلاس درس عربی مقطع متوسطه پرداخته و مزایا و کاربردهای آن‌ها را در فرآیند یاددهی-یادگیری تحلیل می‌کند. روش این پژوهش، بصورت توصیفی و کیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، اینترنتی و نیز براساس تجربه‌ی زیسته نویسندگان می‌باشد.
متناسب با ویژگی‌های نسل پویا و کنجکاو امروز و پیشرفت‌های تکنولوژی، معلمان می‌بایست علاوه بر تجدید نظر در شیوه‌های تدریس، در سنجش کلاسی تکنیک‌های جدیدی را بکار گیرند تا ضمن ایجاد علاقه و نشاط در کلاس درس، کیفیت یادگیری را بهبود بخشند و از سطوح شناختی بالاتری برای تثبیت و تعمیق یاددهی استفاده کنند.
از جمله شیوه‌های نوین سنجش کلاسی که به‌راحتی قابل دسترسی است و بر ارزشیابی معلم در کلاس تأثیر بهتری می-گذارد، می‌توان به کارت‌های خروج، نقشه ذهنی، پرتوفیلو و کارپوشه‌های کاغذی و الکترونیکی و بکارگیری آزمون‌‌‌های تعاملی در سایت Kahoot وwordwall وeducaplay، Porsline، ePoll و بکارگیری نرم افزارAnki و سایت Forvoاشاره کرد که کلاس درس عربی را از یکنواختی، به فضایی دلنشین و با نشاط تبدیل می‌کند؛ و در بهبود علاقه-مندی دانش آموزان به این درس و یادگیری آن به صورت یک زبان کاربردی کمک می کند.
کلیدواژه ها
سنجش کلاسی نوین، درس عربی، مقطع متوسطه، پرتوفیلو، آزمونهای تعاملی، نقشه ذهنی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی