| هوش مصنوعی به مثابه دستیار آموزشی معلم زبان عربی: مرور نظاممند قابلیتها و بسترهای موجود |
| کد مقاله : 1165-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
شیدا اچرش * دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل قابلیتها و بسترهای هوش مصنوعی که میتوانند در نقش «دستیار آموزشی» برای معلمان زبان عربی ایفای نقش کنند، انجام شد. تمرکز اصلی بر آن بود که چگونه این فناوری میتواند با کاستن از بار کاری معلم، به بازتعریف و ارتقای نقش حرفهای او بینجامد. این مطالعه به روش کتابخانهای از نوع مرور نظاممند و با رویکرد توصیفی-تحلیلی انجام گرفت. دادههای مورد نیاز از طریق جستجو در پایگاههای علمی معتبر داخلی و بینالمللی با کلیدواژههای مرتبط گردآوری و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش پنج قابلیت محوری هوش مصنوعی را به عنوان دستیار آموزشی معلم آشکار ساخت: ۱« تولید و غنیسازی محتوا»: تولید متن، تمرین و فیلمنامه آموزشی، ۲« ارزیابی و سنجش خودکار»: تصحیح خودکار تکالیف و تولید آزمون، ۳« تمرین و تعامل هوشمند»: شبیهسازی مکالمه از طریق چتبات، ۴«ارائه بازخورد شخصیشده»: بازخورد بر تلفظ و نوشتار، و ۵«مدیریت و برنامهریزی فرآیند تدریس »: طراحی طرح درس و پیشنهاد منابع. این قابلیتها در بسترهایی همچون چتباتهای هوشمند (مانند ChatGPT) و ابزارهای تخصصی (مانند نرمافزارهای تشخیص تلفظ) تجسم یافتهاند. نتیجهگیری کی پژوهش حاضرآن است که هوش مصنوعی پتانسیل تبدیل شدن به یک شریک راهبردی را دارد که میتواند با خودکارسازی وظایف تکراری، فرصت را برای تحول نقش معلم از انتقالدهنده دانش به طراح و تسهیلگر تجربیات یادگیری فراهم آورد. با وجود چالشهایی چون دغدغههای اخلاقی و نیاز به سواد دیجیتال، به کارگیری مسئولانه این فناوری میتواند به افزایش کارایی و اثربخشی آموزش زبان عربی بینجامد |
| کلیدواژه ها |
| دستیار آموزشی هوشمند، معلم زبان عربی، هوش مصنوعی در تدریس، تولید محتوای آموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده |