| چالشها و فرصتهای آموزش عربی به نسل آلفا (متولدین بعد از 2010) |
| کد مقاله : 1169-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
حسن هنرکار *1، سید برزو جمالیان زاده2 1دانشجو 2استادیار |
| چکیده مقاله |
| نسل آلفا، متولدین پس از سال ۲۰۱۰، اولین نسلی هستند که کاملاً در عصر دیجیتال رشد کردهاند. این نسل با ویژگیهایی همچون وابستگی عمیق به فناوری، توجه کوتاهمدت (کمتر از ۸ ثانیه)، خلاقیت بالا و یادگیری چندوظیفهای، چالشهای نوینی را برای آموزش زبان عربی ایجاد میکند. در نظام آموزشی سنتی ایران، که اغلب بر حفظ قواعد و متون کلاسیک تمرکز دارد، این نسل با مشکلاتی مانند عدم انگیزه، خستگی سریع و ناتوانی در ارتباط با محتوای غیرتعاملی روبرو است.چالشهای اصلی شامل کمبود محتوای دیجیتال جذاب، روشهای تدریس غیرانعطاف پذیرونادیده گرفتن سبکهای یادگیری فردی است. با این حال، فرصتهای بینظیری نیز وجود دارد: استفاده از هوش مصنوعی برای شخصیسازی یادگیری، گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل، واقعیت مجازی برای شبیهسازی محیطهای عربیزبان، و شبکههای اجتماعی برای تمرین واقعی مکالمه است. این مقاله با بررسی مطالعات موردی و تحقیقات جهانی، راهبردهایی عملی پیشنهاد میدهد؛ از جمله طراحی اپلیکیشنهای بازیوار برای آموزش واژگان، ایجاد کلاسهای معکوس با ویدیوهای کوتاه، و ادغام محتوای فرهنگی مدرن مانند میمها و تیکتاکهای عربی هستند. هدف، تبدیل چالشها به فرصتهایی برای پرورش دانشآموزانی مسلط به زبان عربی است که نه تنها قواعد را حفظ کنند، بلکه آن را در زندگی دیجیتال خود به کار گیرند. در نهایت، آموزش مؤثر به نسل آلفا نیازمند تغییر الگوواره از تدریس سنتی به رویکردهای نوآورانه و دانشآموزمحور است تا زبان عربی را به عنوان ابزاری زنده و کاربردی معرفی کند. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی : نسل آلفا،آموزش زبان عربی ،چالشهای دیجیتال ، فرصتهای فناوری |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط |