تحلیل محتوای درس سوم کتاب عربی پایه دهم رشته انسانی با تأکید بر نقش آموزشی تصویر و تلفیق معارف
کد مقاله : 1186-5ARCONF
نویسندگان
سبحان کاوسی *
دانشگاه کوثر بجنورد
چکیده مقاله
درس‌های آموزشی، به‌ویژه در حوزه‌ی زبان عربی در مقطع متوسطه، نقش مؤثری در تقویت مهارت‌های زبانی، درک مفاهیم دینی و ارتقای توانایی تحلیل متون ایفا می‌کنند. کتاب «عربی، زبان قرآن» پایه دهم رشته‌ی علوم انسانی به‌عنوان منبع رسمی آموزش عربی، با هدف ارتقای مهارت‌های زبانی و فهم عمیق‌تر مفاهیم قرآنی تدوین شده است. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا، به بررسی دقیق درس سوم این کتاب پرداخته است. تحلیل در دو بخش اصلی انجام شده است: بخش تصاویر که بر اساس شاخص‌های پذیرفته‌شده در حوزه‌ی آموزش عربی و با رویکرد کمی مورد ارزیابی قرار گرفته، و بخش متنی که شامل متن درس، قواعد، محاوره و تمرین‌ها بوده و به شیوه‌ی توصیفی و بر پایه‌ی ملاک‌های سازمان‌دهی محتوای برنامه‌ی درسی تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهد که درس سوم توانسته است ترکیبی نسبتاً هماهنگ از آموزش واژگان، ساختارهای دستوری و مفاهیم دینی ارائه دهد، هرچند برخی تمرین‌ها نیازمند بازنگری در جهت افزایش تنوع، سطح دشواری و ارتباط با اهداف آموزشی هستند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند در بهبود طراحی محتوای آموزشی و ارتقای کیفیت فرایند یاددهی–یادگیری زبان عربی در دوره‌ی متوسطه مؤثر واقع شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، تحلیل کمی و کیفی، عربی زبان قرآن پایه دهم، درس سوم، سازمان‌دهی محتوای برنامه‌ی درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی