تاثیر آموزش مجازی بر مهارت گفتاری و شنیداری زبان عربی
کد مقاله : 1187-5ARCONF (R1)
نویسندگان
اسماعیل شه بخش *1، یحیی ریگی2
1دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش
2موسسه تخصصی علوم اسلامی خاتم النبیین
چکیده مقاله
چکیده
با گسترش آموزش مجازی به ویژه در سال‌های اخیر، تحول چشمگیری در فرآیند آموزش زبان عربی در ایران رخ داده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مجازی بر مهارت‌های گفتاری و شنیداری زبان عربی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد و مصاحبه با آموزگاران و زبان‌آموزان جمع‌آوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که از یک سو، آموزش مجازی امکان دسترسی گسترده‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتر در یادگیری را فراهم آورده اما از سوی دیگر، محدودیت‌های مربوط به ضعف زیرساخت‌های فناوری، کاهش فرصت‌های تعامل مستقیم گفتاری و ضعف بازخوردهای زمان واقعی، مهارت‌های گفتاری و شنیداری را تحت تأثیر منفی قرار داده است. همچنین عوامل روانی مانند کاهش انگیزه و اضطراب ناشی از آموزش‌های غیرحضوری نیز در این زمینه مؤثر است. در نهایت، پیشنهاد می‌شود با بهره‌گیری از فناوری‌های تعاملی نوین و جدید و طراحی متدهای عملیاتی آموزش مجازی، کیفیت یادگیری مهارت‌های زبانی بهبود یابد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آموزش مجازی، مهارت گفتاری، مهارت شنیداری، زبان عربی، فناوری آموزشی، چالش‌های آموزش آنلاین
وضعیت: پذیرفته شده مشروط