بررسی تطبیقی قواعد املایی فارسی و عربی در کتابت واژگان عربی و کاربرد آن در کتب درسی عربی
کد مقاله : 1193-5ARCONF
نویسندگان
محمد شکری *
اداره آموزش و پرورش شهرستان رامهرمز
چکیده مقاله
غالباً گمان بر این است که چون الفبای فارسی و عربی مشترک است پس فارسی‌زبانان برای خواندن و نوشتن متون عربی مشکل چندانی ندارند و به همین سبب در کتب مدرسی و حتی تحصیلات دانشگاهی زبان عربی، قواعد املای عربی چندان آموخته نمی‌شود. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که این دو زبان برای استفاده از این الفبا چندان قواعد متفاوتی را به کار می‌گیرند که فرا نگرفتن آن باعث خطاهای بیشمار در عربی‌نویسی فارسی زبانان می‌شود. هدف از این پژوهش ارائۀ مجموعۀ کامل تفاوت‌های املایی عربی و فارسی با شواهدی از کتب درسی است. این پژوهش به روش تطبیقی و بررسی کتابخانه‌ای انجام پذیرفته است و در پایان به این نتیجه می‌رسد که این دو زبان علاوه بر تفاوت‌های بسیاری که در کتابت همزه دارند در نگارش برخی حروف از قبیل «ک» و «ی» و حتی برخی کلمات از قبیل «بخارا: بخاری» و «قفس: قفص» صورت‌های متفاوتی را به کار می‌گیرند.
کلیدواژه ها
املا، رسم‌الخط عربی و فارسی، الفبا، همزه، نویسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی